Is TIMSS Advanced an appropriate instrument for evaluating mathematical performance at the advanced level of Norwegian upper secondary school? An analysis of curriculum documents and assessment items
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1112Emneord (Nøkkelord):
Upper secondary school mathematics, TIMSS Advanced, Curriculum, AlignmentSammendrag
Given that the results of international large-scale achievement studies attract a lot of attention and may affect educational policies, the primary aim of the present study is to discuss the appropriateness of the mathematics tests developed for the two cycles of TIMSS Advanced for evaluating the mathematical performance of Norwegian upper secondary school students. This will here be done by employing a methodology for alignment studies developed by Porter (2002), which entails analyzing and describing the mathematical content of the Norwegian curriculum documents and the TIMSS Advanced assessment items, and calculating the agreement between these. The analyses show a moderate alignment between the different iterations of TIMSS Advanced and the curriculum followed by the participating students, implying that the emphasis in the Norwegian mathematics curriculum differs somewhat from that of the TIMSS Advanced tests. These analyses do not warrant the conclusion that the TIMSS Advanced tests were inappropriate instruments for assessing the mathematical performance of Norwegian students. They do, however, imply that the differences in emphasis between the different iterations of TIMSS Advanced and the curriculum followed by the participating students should be taken into account in order to make valid interpretations of the results of this large-scale survey. Finally, as alignment is evaluated by contrasting alignment indices calculated for different combinations of the intended and assessed curriculum, additional research is needed if one is to make more firm judgments. One additional contribution of the present study is demonstrating a powerful methodology for conducting this kind of research.Nedlastinger
Publisert
2013-06-07
Hvordan referere
Pedersen, I. F. (2013). Is TIMSS Advanced an appropriate instrument for evaluating mathematical performance at the advanced level of Norwegian upper secondary school? An analysis of curriculum documents and assessment items. Acta Didactica Norge, 7(1), (Art. 5, 24 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1112
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.