Leadership for learning
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.3930Sammendrag
Hvordan konseptualiserer deltakere i den norske rektorutdanningen skoleledelse, og hvordan har deres deltakelse i programmet påvirket dem som ledere? Disse spørsmålene drøfter vi i denne artikkelen på grunnlag av data fra en gruppe på 63 studenter. Vi har analysert en av deres mappetekster og svar på et elektronisk spørreskjema med åpne spørsmål. Funnene drøftes i lys av teori om skoleledelse, Mintzbergs (2009) triangulære ledelsesteori og et gradert teorikonsept (Ertsås & Irgens, 2016). Deltakerne konseptualiserer skoleledelse som en kompleks praksis utøvd av kunnskapsrike rollemodeller, hvis lederskap er fokusert og transparent og for-ankret i felles kjerneverdier, med gode relasjoner mellom kolleger og fokus på elevenes læring. Deltakerne påpeker at ulike elementer i rektorutdanningen har påvirket den måten de utøver ledelse på. Kombinasjonen av sterk teori og praktiske øvinger synes å ha vært viktig. Funnene våre står i kontrast til den kritikken som har vært rettet mot utdanning av ledere internasjonalt. Våre analyser bygger på deltakernes selvrapportering. Dette setter grenser for hvilke konklusjoner vi kan trekke. Det er behov for mer forskning på forbindelsen mellom skolelederes uttrykte handlingsteori og den ledelsen de praktiserer.
Nøkkelord: skoleledelse, lederutdanning, rektorutdanningen
Abstract
How do participants in the National Leadership Education for School Principals conceptualize school leadership, and how has their participation in the program affected them as leaders? These are the questions analyzed in this article, based on data from a student cohort comprising 63 students. We have analyzed one of their portfolio texts and their responses to an electronic open-question survey. Findings are discussed in the light of school leadership theories, Mintzberg's (2009) triangular theory of leadership and a graded concept of theory (Ertsås & Irgens, 2016). Participants conceptualize school leadership as a complex practice exercised by knowledgeable role models, whose leadership is focused and transparent, rooted in common core values, sound working relations, bent on improving student learning. A variety of elements in the program have contributed to developing participant concepts of leadership. The fusion of strong theory and practical experience seems to have played a predominant role. Our findings contrast criticisms of management education programs in the international literature. Our analyses are based on participant self-reports, which restricts the scope of our conclusions. There is a need for further research on the links between leaders’ espoused conceptualizations of leadership and their actual leadership practice.
Keywords: school leadership, leadership education, National leadership education for school leaders
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.