Arr – idéhistorisk tidsskrift https://journals.uio.no/arr <p><em>Arr</em> er Norges eneste vitenskapelige idéhistoriske tidsskrift. Det har vært uavhengig av institusjons- og forlagsinteresser siden første nummer kom i 1989. Siden har <em>Arr </em>kommet ut med fire nummer i året.</p> nb-NO <p>Fra og med nr. 3-4 2023 er Artikler publisert i Arr lisensiert med en <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/">CC BY 4.0-lisens</a>.</p> <p>Som forfatter beholder du opphavsretten til artikkelen din, men gir tidsskriftet rett til å være første utgiver. Når artikkelen publiseres, står du som forfatter fritt til å legge den publiserte versjonen av artikkelen på din egen nettside, i et vitenskapelig arkiv eller i et temabasert arkiv uten å måtte spørre tidsskriftet om dette, så lenge tidsskriftet er kreditert som utgiver.</p> <p>Som leser står du fritt til å kopiere, dele og transformere artikkelen til ethvert formål, inkludert kommersielle, så lenge forfatteren er sitert og Arr er kreditert som utgiver</p> redaksjon@arrvev.no (Taran Palmstrøm Fenn) a.w.mage@ifikk.uio.no (Arendse Wenzel Måge) Mon, 25 Mar 2024 10:47:12 +0100 OJS 3.3.0.16 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Den gode forurenser https://journals.uio.no/arr/article/view/11024 <p>Denne artikkelen retter et klimablikk mot norsk oljehistorie og forklarer hvordan og hvorfor det i over tretti år har vært mulig å forene fortellingen om Norges oljeeventyr med en delvis parallell og diskrepant fortelling om Norge som klimapolitisk foregangsland. Artikkelen tar for seg «oljeeventyrets» nasjonsbyggende kvaliteter, de iboende selvmotsigelsene i fortellingen om «det klimapolitiske foregangslandet», samt forsøket på å forene disse fortellingene i hybridfortellingen om den «klima- og miljøvennlige norske oljen». Hvordan ble disse fortellingene til? Hvilke funksjoner har de tjent, og hvilke sammenhenger finnes mellom dem? Hvorfor har fortellingene vært så motstandsdyktige?</p> Ada Nissen Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11024 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Den industrielle hvalfangstens forvandlinger https://journals.uio.no/arr/article/view/11026 <p>Artikkelen undersøker den industrielle hvalfangstens omfang etter andre verdenskrig. Artikkelen tar utgangspunkt Gustav Emil Ferdinand Boldt-Christmas bok <em>Loggbok blant hvalfangere </em>fra 1950/51 og dennes detaljering av aktivitetene om bord et tank-skip og et hvalkokeri. Bokens behandling av forvandlinger av geografi, tid, materie og representasjoner analyseres.</p> Gard Paulsen Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11026 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Bånn Gass? https://journals.uio.no/arr/article/view/11027 <p>.</p> Tomine Sandal Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11027 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Bensinpumpen https://journals.uio.no/arr/article/view/11028 <p>.</p> Italo Calvino Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11028 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Brølet i helligdommen https://journals.uio.no/arr/article/view/11029 <p>Med teoretisk støtte i petrokulturstudier og energihumaniora kaster artikkelen nytt lys over oljemotivet i Knut Hamsuns <em>I Æventyrland</em> (1903). Artikkelen viser hvordan reisefortellingen henter sin energi i spenningsforholdet mellom to ulike oljenarrativer – det religiøse og det sekulære – og hvordan møtet med Branobels fabrikker i Baku aksentuerer denne spenningen. Hamsuns bok tolkes som en kritikk av den fremvoksende globale fossilindustrien omkring forrige århundreskifte. Samtidig understrekes det at en energihistorisk lesning av boken bør innreflektere at den skrivende er turist, som selv blir delaktig i den oljekulturen som settes under lupen. Branobels industrieventyr og Hamsuns reiseeventyr forutsetter hverandre.</p> Sissel Furuseth Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11029 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Da klær blev av plast https://journals.uio.no/arr/article/view/11030 <p>Tynne strømper for kvinner var de klærne som først ble laget av oljebaserte fibre i årene rett etter andre verdenskrig. Vi har undersøkt hvordan nylonstrømpene, som industrielt fremstilte forbruksvarer i plast, ble en del av hverdagen, og hvordan oppfatningene om dem ble formet og endret i perioden 1950-1970 i Norge. Fra å være ansett som mote har de gradvis blitt vanlige forbruksvarer, og de er nå i mange tilfeller betraktet som et engangsprodukt. Nylonstrømpene har falt i verdi. Samtidig har de syntetiske fibrene påvirket forbrukernes praksiser. Vi argumenterer for at historien om nylonstrømpenes opp- og nedgang i kulturelle og økonomiske hierarkier i denne perioden bidrar til å forstå hvordan plast ble en integrert del av forbrukerhverdagen vår. Eksempelet belyser hvordan innføringen av syntetiske tekstiler fundamentalt endret bruk, vedlikehold og levetid for klær.</p> Tone Rasch, Ingrid Haugsrud, Kirsi Laitala Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11030 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Å skrive oljehistorie https://journals.uio.no/arr/article/view/11031 <p>.</p> Thale Sørlie, Taran Palmstrøm Fenn Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11031 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Oljekultur i norske kunstmuseer https://journals.uio.no/arr/article/view/11032 <p>.</p> Synnøve Marie Vik, Kristoffer Jul-Larsen Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11032 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Hit, men ikke lenger https://journals.uio.no/arr/article/view/11033 <p>.</p> Marius Gulbranson Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11033 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Stevning til Oslo Tingrett 18.10.2016 https://journals.uio.no/arr/article/view/11034 <p>.</p> Marius Gulbranson Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11034 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Petroarkitektur https://journals.uio.no/arr/article/view/11035 <p>.</p> Erik Langdalen, Kim Pløhn, Nicholas Coates Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11035 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 «Ligesaa ren som den Sne» https://journals.uio.no/arr/article/view/11036 <p>.</p> Gudmund Skjeldal Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11036 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Svar til en kildekritisk opposisjon https://journals.uio.no/arr/article/view/11037 <p>,</p> Håvard Friis Nielsen Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11037 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Engasjerende om sekularitetens evighet https://journals.uio.no/arr/article/view/11038 <p>Annelin Eriksen<br><em>Evighetsmennesket. Om teknologi, vitenskap og udødelighet</em></p> <p>Universitetsforlaget, Oslo 2023&nbsp;</p> Stine Gudmundsen Bergo Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11038 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100 Et dykk i historiens skraphaug https://journals.uio.no/arr/article/view/11039 <p>John Rogne Kyllingstad</p> <p><em>Rase: en vitenskapshistorie&nbsp;</em></p> <p>Cappelen Damm, Oslo 2023</p> Anne Helness Opphavsrett 2024 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.uio.no/arr/article/view/11039 Mon, 26 Feb 2024 00:00:00 +0100