Konfliktperspektiver i religionsundervisning og religionsdidaktikk - en bredere og bedre tilnærming til religion?

Forfattere

  • Bengt Ove Andreassen

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1027

Emneord (Nøkkelord):

religionsdidaktikk, konflikt, religionsundervisning

Sammendrag

Artikkelen drøfter ulike sider ved eksplisitt å åpne for konfliktperspektiver i religionsundervisningen. En slik tilnærming er faglig utfordrende, men gir innblikk i en side ved religion som i norsk religionsdidaktisk sammenheng har vært lite utforsket. Norske religionsdidaktikere er i all hovedsak rekruttert fra teologiske fagmiljøer og har hentet perspektiver fra økumenikk og religionsdidalog i stedet for å kunne utforske konflikter der religion inngår, for å lære noe om religioner. Artikkelen trekker inn bidrag fra religionsvitenskapen og legger til grunn en forståelse av religion som i noen grad skiller seg fra etablerte perspektiver i norsk religionsdidaktikk.

Nedlastinger

Publisert

2008-12-30

Hvordan referere

Andreassen, B. O. (2008). Konfliktperspektiver i religionsundervisning og religionsdidaktikk - en bredere og bedre tilnærming til religion?. Acta Didactica Norge, 2(1), (Art. 11, 22 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1027

Utgave

Seksjon

Artikler