Fra Sami Yusuf til Harris J Om islamske verdier og tematisering av muslimsk identitet gjennom halal-pop

Forfattere

  • Mona Helen Farstad NLA Høgskolen, Bergen

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.4770

Sammendrag

Fear and suspicion towards Islam and Muslims have become increasingly prominent in the public debate. This represents a challenge for Muslim youth in their efforts to develop a positive religious identity. The point of departure in this article is how the new, Islamic pop industry, here represented by a selection of music and artists from Awakening Records, has responded to this situation by producing religious music specifically aimed at European/Western youth. The article analyses how musical genre, texts, images and videos work together and thematizes Muslim identity and Islamic values in different ways.  It is suggested that this material may serve as resources for the identity management of young European Muslims by offering alternative, positive narratives about Islam.

Key words: Islamic pop-music, Muslim youth culture, Muslim identity, Awakening Records

Frykt og mistenksomhet overfor islam og muslimer har blitt stadig mer fremtredende i den offentlige debatt. Dette representerer en utfordring for muslimsk ungdom i deres arbeid med å utvikle en positiv religiøs identitet. Denne artikkelen tar utgangspunkt i hvordan den nye, islamske pop-industrien, her representert ved et utvalg musikk og artister fra Awakening Records, har respondert på denne situasjonen ved å produsere religiøs musikk spesielt rettet mot europeisk/vestlig ungdom. Artikkelen analyserer hvordan musikalsk uttrykk, tekster, bilder og videoer virker sammen og tematiserer muslimsk identitet og islamske verdier på ulike måter.  Det pekes på at dette materialet kan tjene som ressurser for unge, europeiske muslimers identitetsarbeid ved å tilby alternative, positive narrativ om islam.

Nøkkelord: islamsk pop-musikk, muslimsk ungdomskultur, muslimsk identitet, Awakening Records

Nedlastinger