Endringer i forståelsen av dannelse i skolens religions- og livssynsfag Om noen utfordringer til faget i juridiske og pedagogiske/didaktiske tekster og hvordan skriving kan være med på å løse dem
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.5582Sammendrag
The article discusses changes in the interpretation of Bildung (dannelse) as it is conveyed in two pedagogical/didactical articles and through legal documents (purpose clause, curriculum) current since 1997, when the KRL-subject was first introduced in Norwegian schools. In addition to the investigation of the concept of Bildung, the terms «religionspedagogikk» and «religions- og livssynsdidaktikk» (RE pedagogy and RE didactics) are discussed (note however that the translations of these terms do not convey the associations that are evoked by the Norwegian terms). The two terms, RE pedagogy and RE didactics can be related to theological and pedagogical foundation, historical time and the theory-practice dimension, and along these lines differences in the interpretation of Bildung can be traced. From the analysis of the legal documents and the articles, two different challenges for the RE/RLE-subject emerge – challenges that can be answered through writing. In its final part the article points out how and why writing can be seen as an appropriate way to both discover one’s own thoughts and identity and to explore the views of others’.
Keywords: Bildung (dannelse), religious education, pedagogy, didactics, writing
Nøkkelord: Dannelse, religiøs utdanning, pedagogikk, didaktikk, skriving
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.