Med rom for flere stemmer? En kritisk analyse av tre nye læreverk for konfirmantundervisning i Den norske kirke
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.6151Sammendrag
Artikkelen undersøker tre nye læreverk for konfirmasjonsundervisning i Den norske kirke med kriterier hentet fra lærebokanalyse. Fokuset ligger på flerstemmigheten i det fremstilte materialet: Flerstemmighet i innhold presentert i håndbøkene, mangfoldet i representasjonen av konfirmanter og deres egne religiøse praksiser, og stimuleringen av flerstemmighet i samtale og undervisning. Flerstemmighet fremstår ikke som et viktig anliggende i de undersøkte læreverk. Fri meningsutveksling blant konfirmanter er til dels ikke tilsiktet i det hele tatt, til dels begrenset innenfor rammene av en grunnleggende tilslutning til tradisjonell kirkelig lære. Læreverkene lager spirituelle og rituelle praksiser som er spesifikke for konfirmantåret, heller enn å representere konfirmantenes egen religiøse praksis. Læreverkene førsøker å understreke gyldigheten av kristen lære gjennom rituelle og spirituelle praksiser, heller enn å legge opp til en debatt der flere synspunkt blir synlig. Undervisningsforslagene kombinerer i hovedsak fiktive tekster med bibelske referanser og skaper på den måten et narrativt univers som er atskilt fra hverdagslivet, men også fra aktuelle teologiske og etiske problemstillinger. Det diskuteres avslutningsvis kort om dette narrative universet kan ha sin forankring i kristent ungdomsarbeid som pedagogisk provins i en avstand fra voksenverden.
Nøkkelord: Konfirmasjon Lærerveiledning Tekstbokanalyse Konfirmantbok Flerstemmighet Kristen praksis Ungdom
The article analyzes three recently published teacher's handbooks and workbooks for confirmation classes in the Church of Norway, using methods of textbook analysis. The article focusses on the plurality of voices represented: the plurality of content and methods displayed in the handbook, the representation of students and their own different religious practices, and the stimulation of a plural exchange of meaning in class. A plurality of voices is not a prominent concern in the teachers' handbooks. The handbooks either do not aim at a free exchange of meanings amongst the students at all or limit it within a broad consent to traditional Christian teachings. The handbooks design spiritual and ritual practices typical for confirmation time rather than represent the students' own experiences with religious practice. The handbooks sometimes try to establish the authority of Christian teachings with the help of ritual and spiritual practices, rather than stimulate a debate with a plurality of perspectives. Teaching suggestions tend to combine fictional with biblical references, creating a narrative universe apart from everyday life concerns or contemporary theological and ethical discussions. The article discusses briefly whether this narrativity stems from Christian youth work being part of a pedagogical province apart from adult society.
Keywords: Religion confirmation, teacher's guide, textbook analysis, confirmation workbooks, christian practice, youth, religion
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.