«Jeg på min måte, og du på din». Den autonome fortelleren og den kompetente leseren i to nyere skandinaviske barnebibler
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.6950Sammendrag
Denne artikkelen er en presentasjon og en tekstanalyse av to nyere skandinaviske barnebibler, den norske skuespilleren og forfatteren Svein Tindbergs Bibelfortellinger for barn fra 2017 og den danske forfatteren Ida Jessens Bibelhistorier fra 2016. Den vekt-
legger tekstens innskrevne leserinstans slik denne kommer til uttrykk i fortellingens plot og karakterer, hos Tindberg også i relasjonen mellom synlig forteller og adressat. Analysen søker særlig å vise hvordan bruken av synsvinkel og perspektiv som fortellertekniske grep kan ivareta en moderne barneleser forstått som et kompetent, selvstendig reflekterende individ. Religiøs erkjennelse er noe den innskrevne leseren tilbys i form av erfaring via de litterære karakterene, ikke i form av undervisning via en forteller.
Nøkkelord: nyere skandinaviske barnebibler, barnebibelens implisitte leser, narrative strategier i barnebibler, perspektiv og synsvinkel i barnebibler, den kompetente barneleseren
AbstractThis article is an introduction to and a textual analysis of two recent Scandinavian Children’s Bibles, Bibelfortellinger for barn (Children’s Bible Stories) by the Norwegian actor and writer Svein Tindberg (2017), and Bibelhistorier (Bible Stories) by the Danish author Ida Jessen (2016). It pays especial attention to the inscribed reader appearing in the narrative through its plot and characters, and also – when it comes to Tindberg – through the relation between a narrator and an addressee, both of them visually present in the text. My principal intention is to demonstrate how the special use of perspective and point of view as narrative strategies in each of both fictions may correspond to a modern child reader who is expected to be a competent and independently reflecting individual. Religious understanding is offered the inscribed reader in the shape of experience via the literary characters, not by means of a narrator’s education.
Keywords: recent Scandinavian Children’s Bibles, narrative strategies in Children’s Bibles, the implied reader in Children’s Bibles, perspective and point of view in Children’s Bibles, the competent Child reader
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.