https://journals.uio.no/prismet/issue/feed Prismet 2024-04-08T13:05:49+02:00 Cathinka Dahl Hambro cathinka.hambro@iko.no Open Journal Systems <p>Et religionspedagogisk tidsskrift med artikler i skjæringspunktene pedagogikk, religion og teologi.</p> https://journals.uio.no/prismet/article/view/11370 Om uenighet, kritikk og innenfraperspektiver 2024-03-27T12:27:46+01:00 Cathinka Dahl Hambro cathinka.hambro@iko.no 2024-04-08T00:00:00+02:00 Opphavsrett 2024 https://journals.uio.no/prismet/article/view/11371 Uenighet i klasserommet – kan innsikt i Rawls’ vurderingsbyrder bidra til å håndtere uenighet? 2024-03-27T12:39:46+01:00 Ole Henrik Borchgrevink Hansen ohh@hiof.no <p>Denne artikkelen drøfter kritisk hvorvidt innsikt i og anerkjennelse av «vurderingsbyrdene», slik de er utformet av den politiske filosofen John Rawls, kan være et bidrag til å håndtere uenighet i skolen, og hvordan slik innsikt kan operasjonaliseres didaktisk. Artikkelen drøfter disse spørsmålene i dialog med Lars Laird Iversens begrep om «uenighetsfellesskap». Artikkelen argumenterer for at innsikt i hvordan uenighet oppstår og består vil kunne bidra til at uenighet om verdirelaterte spørsmål respekteres over tid, og på den måten kunne forsterke uenighetsfellesskapet og elevenes evne til å håndtere uenighet.</p> <p><strong>Nøkkelord:</strong> Uenighet, vurderingsbyrder, Rawls, mangfold, uenighetsfellesskap, medborgerskap</p> 2024-04-08T00:00:00+02:00 Opphavsrett 2024 https://journals.uio.no/prismet/article/view/11373 «Heksebrenningen var dum. Men – hvorfor skjedde det?» 2024-03-27T12:57:20+01:00 Sebastian Tjelle Jarmer Sebastian.T.Jarmer@mf.no <p>I nyere tid har religionskritikk blitt en sentral del av læreplanen for religions- og livssyns­faget i videregående skole, og nevnes eksplisitt som et kompetansemål for Religion og etikk i LK20. Det finnes likevel lite forskning på hvordan undervisning om religions­kritikk ­operasjonaliseres i klasserommet. Artikkelen diskuterer undervisning om religions­kritikk i religions- og livssynsfaget basert på 13 intervjuer med lærere, 4 fokusgrupper med elever (n=16) og 4 observasjoner av planlagt undervisning om religionskritikk på norske ­videregående skoler. Bidraget vektlegger, i dialog med teori fra postkritisk pedagogikk, ­religionskritikkens mangfoldighet slik den artikuleres av aktørene i skolen. Artikkelen har tre interrelaterte teoretiske argumenter: 1) negativ religionskritikk har fortsatt en plass i religions- og livssynsfaget, men i betingede former, 2) negativ religionskritikk må integreres som en del av en helhetlig undervisning, som også vektlegger oppbyggende perspektiver, og 3) religionskritikk er ikke nødvendigvis kun en negativ aktivitet, men operasjonaliseres også som en praksis rettet mot utvikling av analytiske ferdigheter og økt forståelse.</p> <p><strong>Nøkkelord:</strong> Religionskritikk, postkritikk, religionsdidaktikk, kritisk tenkning</p> 2024-04-08T00:00:00+02:00 Opphavsrett 2024 https://journals.uio.no/prismet/article/view/11374 Innenfraperspektiver og anerkjennelse i samisk kirkelig ungdomsarbeid 2024-03-27T13:01:58+01:00 Line M. Skum line.m.skum@vid.no <p>Artikkelen belyser hva som hadde betydning for at samiske ungdommer valgte å delta på samiske ungdomshelger arrangert av Samisk kirkeråd i perioden 2012–2017. ­Artikkelen bygger på et pilotprosjekt med intervjuer med tre samiske ungdommer som deltok på to eller flere ungdomshelger i denne perioden. Funnene vil i denne artikkelen bli drøftet i lys av ­personlige og faglige innenfra- og utenfraperspektiver på religioner og livssyn og anerkjennelse. Ungdommenes opplevelse av anerkjennelse av mangfoldige samiske identiteter og samiske språk blant lederne var av stor betydning for trivsel og for ønsket om å delta på lignende arrangement. Ledernes anerkjennelse står i sammenheng med deres innenfraperspektiver på samisk språk og samiske kulturtradisjoner og åndelige tradisjoner, noe som også kom til uttrykk innholdsmessig.</p> <p><strong>Nøkkelord:</strong> Samisk trosopplæring, anerkjennelse, innenfraperspektiver, Samisk kirkeråd.</p> 2024-04-08T00:00:00+02:00 Opphavsrett 2024 https://journals.uio.no/prismet/article/view/11376 Bokmeldinger 2024-03-27T13:15:19+01:00 Signe Aarvik signe.aarvik@usn.no Kjetil Fretheim kjetil.fretheim@mf.no Anne Berit Nystad anne.nystad@osloskolen.no Camilla Angeltun amilla.angeltun@usn.no <p>Safet Bektovic<br><em>Moral og etikk i islam</em><br>Cappelen Damm, 2023</p> <p>Stephen Sirris <br><em>En god frivillighetskultur. Organisering, ledelse og utvikling </em><br><em>av frivillighet i Den norske kirke</em> <br>Prismet Bok, IKO-Forlaget, 2023</p> <p>Kjell Arnold Nyhus<br><em>Gud er ikke kristen</em><br>Verbum forlag, 2023</p> <p>Lars Laird Iversen<br><em>Lykkeforskning. En sosiologs oppdagelsesreise</em><br>Universitetsforlaget, 2023</p> 2024-04-08T00:00:00+02:00 Opphavsrett 2024