Forskning på religion og livssyn i barnehagen – oversikt og tendenser 1996–2018
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.6588Sammendrag
Barnehagen som samfunnsinstitusjon har gradvis fått større betydning, ikke minst som følge av den store utbygningen som fulgte i kjølvannet av barnehageforliket i 2003. Barnehageplass er i dag å anse som et allment velferdstilbud. Utviklingen av barnehagen som samfunnsinstitusjon har dermed ført til et større behov for forskning. I denne artikkelen fokuseres det på forskningen på et bestemt felt knyttet opp mot barnehagen, nemlig religions- og livssynsfeltet. Hensikten er å gi en systematisk oversikt over foreliggende forskning i perioden 1996–2018. 1996 var året Barne- og familiedepartementet publiserte en forskrift med tittelen Rammeplan for barnehagen. Den la til grunn en mer detaljert
plan for det pedagogiske arbeidet enn det som var gjort tidligere, og førte samtidig til en økende forskningsinteresse på feltet. I den perioden som er undersøkt, er det gjort til sammen 25 forskningsarbeider av ulik størrelse og omfang, inkludert syv forsknings-
baserte lærebøker. Bildet er nyansert, men det er en tendens til at det blir gjort mer forskning på religiøst og livssynsmessig mangfold i barnehagesammenheng, enn på kristen tradisjonsformidling og kulturarv. Et resultat av forskningsoversikten er ellers at det foreligger relativt lite forskning på religion og livssyn i barnehagen sammenlignet med skolefeltet.
Nøkkelord: barnehageforskning – forskningsoversikt – religions- og livssynsdidaktikk – Prismet – høytidsmarkeringer
Abstract:
The significance of the kindergarten as a social institution has gradually increased, due not least to the major expansion that came in the wake of the Kindergarten Agreement of 2003. Today the kindergarten is regarded as a universal welfare service provision. The development of the kindergarten as a social institution has therefore increased the need for research. This article focuses on research in a specific field related to the kindergarten, namely that of religion and world views. The intention is to provide a systematic summary of available research from 1996 to 2018. It was in 1996 that the Ministry of Children and Family Affairs issued a regulation entitled the Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens. The plan for pedagogical practices set out in the regulation was more detailed than ever before, and generated a growing interest among researchers in the field. In the period examined in this article, a total of 25 works of research of varying scope were conducted, including seven research-based textbooks. Although the general picture is nuanced, the tendency that emerges is that the research focuses more on religious and philosophical diversity in kindergartens than on the transmission of Christian traditions and cultural heritage. The summary of the research also reveals that the scope of research into religion and world views in the kindergarten sector is small compared with that in the school sector.
Keywords: Early Childhood Education Research – Research overview – Religious Education – Prismet – Christian Traditions and Cultural Heritage
Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.