Store sprik
Ei gransking av modulen «RLE i PEL» i grunnskulelærarutdanninga
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.8003Sammendrag
Artikkelen presenterer resultat frå ei gransking av modulen religion, livssyn og etikk i den nye, norske femårige grunnskulelærarutdanninga frå 2017. Modulen er fastlagt i forskrifta for utdanninga og er obligatorisk for alle studentar. Undersøkinga byggjer først og fremst på materiale frå emne- og studieplanar, og viser store sprik mellom dei tolv lærarutdannings-
institusjonane i den lokale implementeringa av dei nasjonale retningslinene for modulen når det gjeld organisering og innhald. Det var djupe faglege og politiske stridar kring innføringa av faget, noko som kan forklare dei skilnadene vi har i dag. Formuleringa i forskrifta om ein «integrert modul» har vore gjenstand for vide tolkingar. På bakgrunn av dei publiserte planane vurderer vi det slik at mange lærarstudentar ikkje vil få den utdanninga som forskrifta legg opp til, og at nokre institusjonar kan seiast å bryte med henne.
Nøkkelord: Femårig grunnskulelærerutdanning, lærerutdanning, lærerprofesjon, RLE, religion, livssyn og etikk, PEL-faget, mangfaldskompetanse
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.