Læreres erfaringer med kompetanseutvikling i et online profesjonelt læringsfellesskap

When teacher professional development in learning communities goes online

Authors

  • Majken Korsager University of Oslo, Norway
  • Berit Reitan University of Oslo, Norway
  • Camilla Haslekås University of South-Eastern Norway, Norway

DOI:

https://doi.org/10.5617/nordina.8985

Abstract

This study presents what reflections science teachers express when they shared experiences after trying out a new teaching method in science in an online synchronous professional learning community (PLC), and how they experienced participation in the online PLC. The results indicate that the teachers experienced increased awareness about their own teaching practice. The teachers were comfortable conducting collaborative sessions synchronously online and found that this gave them flexibility in terms of time and their geographical location. However, the support provided by the module was not sufficient to create reflective discussions for all the teachers. This insight is an important contribution, which should be considered to support PLC (online or not) in schools.

Author Biographies

Berit Reitan, University of Oslo, Norway

Berit Reitan er faglærer i naturfag med mastergrad i naturfagdidaktikk og jobber som seniorkonsulent på Naturfagsenteret. Hun har mange års lærererfaring fra ungdomsskole og videregående skole, og har særlig interesse for naturfag på yrkesfaglige programområder. Reitan var nasjonal koordinator i naturfag for FYR-prosjektet (Fellesfag Yrkesretting og Relevans) i perioden 2013 – 2017 og har utviklet mange undervisningsopplegg tilpasset ulike yrkesfaglige programområder. Fra 2018 har hun vært involvert i arbeidet med utvikling av kompetanseutviklingpakker i Realfagsløyper. Innen forskning er Reitan involvert i prosjekter om naturfagundervisning for yrkesfagelever og kompetanseutvikling for lærere.

Camilla Haslekås, University of South-Eastern Norway, Norway

Camilla Haslekås er førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har en doktorgrad i genetikk og har undervist i naturfag i videreutdanning for lærere og lærerutdanningen ved USN siden 2011.

Downloads

Published

2023-03-30

Issue

Section

Articles