Bedre læringsstrategier i realfag
DOI:
https://doi.org/10.5617/nordina.287Sammendrag
Prosjektet ”Bedre læringsstrategier i realfag”, et samarbeidprosjekt mellom Nes kommune i Akershus og Høgskolen i Hedmark, startet som et skole-foreldreinitiativ for å oppnå bedre læringsresultater og utjevne sosiale forskjeller i Nes-skolen. Initiativet kom som følge av gjentatte nedslående resultater fra de internasjonale undersøkelsene PISA (OECD, 2003) og TIMSS (Grønmo, Bergem, Kjærnsli, Lie, & Turmo, 2004). Prestasjonene til norske elever i naturfag og matematikk er nå under det gjennomsnittlige OECD-resultatet (Kjærnsli, Lie, Olsen, & Roe, 2007). Tidligere har det blitt rapportert at elevene har et begrenset repertoar av læringsstrategier (Kjærnsli, Lie, Olsen, Roe, & Turmo, 2004; Lie, Kjærnsli, Roe, & Turmo, 2001). Som følge av funn i disse internasjonale undersøkelsene har begrepet læringsstrategier fått aktualitet og blitt løftet frem som en mulig vei til bedre læring (Elstad & Turmo, 2006). Den siste PISA-undersøkelsen (Kjærnsli et al., 2007) gir bare svak støtte til at bedre oppøving av gode læringsstrategier vil fremme elevenes læring i faget. Hvordan læringsstrategier tilpasset situasjoner og fag vil kunne fremme læring, er noe av det vi vil studere nærmere i dette prosjektet.Nedlastinger
Utgave
Seksjon
Articles
Lisens
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).