Bedre læringsstrategier i realfag

Forfattere

  • Anne Holt Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark
  • Anne Bergljot Øyehaug Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark
  • Bjarte Rom Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark
  • Per Ivar Kvammen Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark
  • Mats Mollberg Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark

DOI:

https://doi.org/10.5617/nordina.287

Sammendrag

Prosjektet ”Bedre læringsstrategier i realfag”, et samarbeidprosjekt mellom Nes kommune i Akershus og Høgskolen i Hedmark, startet som et skole-foreldreinitiativ for å oppnå bedre læringsresultater og utjevne sosiale forskjeller i Nes-skolen. Initiativet kom som følge av gjentatte nedslående resultater fra de internasjonale undersøkelsene PISA (OECD, 2003) og TIMSS (Grønmo, Bergem, Kjærnsli, Lie, & Turmo, 2004). Prestasjonene til norske elever i naturfag og matematikk er nå under det gjennomsnittlige OECD-resultatet (Kjærnsli, Lie, Olsen, & Roe, 2007). Tidligere har det blitt rapportert at elevene har et begrenset repertoar av læringsstrategier (Kjærnsli, Lie, Olsen, Roe, & Turmo, 2004; Lie, Kjærnsli, Roe, & Turmo, 2001). Som følge av funn i disse internasjonale undersøkelsene har begrepet læringsstrategier fått aktualitet og blitt løftet frem som en mulig vei til bedre læring (Elstad & Turmo, 2006). Den siste PISA-undersøkelsen (Kjærnsli et al., 2007) gir bare svak støtte til at bedre oppøving av gode læringsstrategier vil fremme elevenes læring i faget. Hvordan læringsstrategier tilpasset situasjoner og fag vil kunne fremme læring, er noe av det vi vil studere nærmere i dette prosjektet.

Nedlastinger

Utgave

Seksjon

Articles