Opplevelser i en Flaskehage

Transformasjoner og modeller i meningsskapende arbeid i naturfagundervisning på mellomtrinnet

Forfattere

  • Pauline Book Høgskolen i Innlandet

DOI:

https://doi.org/10.5617/nordina.8948

Sammendrag

Studien utforsker hvordan elever på mellomtrinnet (11-12 år) tar i bruk fantasi når de bearbeider fagkunnskap om kretsløp i naturen. Elevene har skrevet narrativer der de forestiller seg at de krymper og befinner seg inne i en modell (Flaskehagen), og slik transformasjoner er benyttet her kan de bidra til at elever kobler personlige erfaringer til fagstoff. Et utvalg på fem elevtekster analyseres kvalitativt på bakgrunn av en tredimensjonal forståelse for meningsskaping (Price & McNeill, 2013). To av tekstene er skrevet av flerspråklige elever, og naturfagundervisning i språklig heterogene klasserom («mainstreaming») blir belyst. Narrativene avdekker variasjon i elevenes erfaringer med språk og tekst, samt interesser og holdninger. Hverdagsoppfatninger uttrykkes og drøftes. Funn og drøfting indikerer at skriveoppdrag som gir mulighet for at elever bruker eget språk i en fiktiv virkelighet i en naturfaglig kontekst, kan åpne opp for nye perspektiver og legge til rette for bearbeiding av fagstoff.

Nedlastinger

Publisert

2022-09-07

Utgave

Seksjon

Articles