Opplevelser i en Flaskehage
Transformasjoner og modeller i meningsskapende arbeid i naturfagundervisning på mellomtrinnet
DOI:
https://doi.org/10.5617/nordina.8948Sammendrag
Studien utforsker hvordan elever på mellomtrinnet (11-12 år) tar i bruk fantasi når de bearbeider fagkunnskap om kretsløp i naturen. Elevene har skrevet narrativer der de forestiller seg at de krymper og befinner seg inne i en modell (Flaskehagen), og slik transformasjoner er benyttet her kan de bidra til at elever kobler personlige erfaringer til fagstoff. Et utvalg på fem elevtekster analyseres kvalitativt på bakgrunn av en tredimensjonal forståelse for meningsskaping (Price & McNeill, 2013). To av tekstene er skrevet av flerspråklige elever, og naturfagundervisning i språklig heterogene klasserom («mainstreaming») blir belyst. Narrativene avdekker variasjon i elevenes erfaringer med språk og tekst, samt interesser og holdninger. Hverdagsoppfatninger uttrykkes og drøftes. Funn og drøfting indikerer at skriveoppdrag som gir mulighet for at elever bruker eget språk i en fiktiv virkelighet i en naturfaglig kontekst, kan åpne opp for nye perspektiver og legge til rette for bearbeiding av fagstoff.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).