Historiefaget i Kunnskapsløftet: Dyktiggjøre og bevisstgjøre

Forfattere

  • Harald Frode Skram

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1063

Emneord (Nøkkelord):

fagdidaktikk, historiedidaktikk, historie, Kunnskapsløftet, læreplan

Sammendrag

Med Kunnskapsløftet (K06) kom nye læreplaner for historiefaget i Norge. Strukturen og rammene for historiefaget har ført til vesentlige endringer i forhold til tidligere læreplaner. Likevel er det innholdet i faget som har gjennomgått de mest radikale forandringene. I denne artikkel drøftes tre nye trekk i faginnholdet; multiperspektivitet, historiebevissthet og historiebruk, og et viktig strukturelt grep som forsterker disse: En klar progresjon i ferdighetsutviklingen. En mulig implikasjon er at historiefaget vil framtre for elevene med flere dimensjoner og kanskje skape større interesse og forståelse. Likevel er det indikasjoner i nye læreplaner om at historiefaget i Kunnskapsløftet kan bidra til å øke kravene til undervisningen.

Nedlastinger

Publisert

2011-06-01

Hvordan referere

Skram, H. F. (2011). Historiefaget i Kunnskapsløftet: Dyktiggjøre og bevisstgjøre. Acta Didactica Norge, 5(1), (Art 2, 29 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1063

Utgave

Seksjon

Artikler