Learning to teach at the boundaries between university courses and internships [VISIONS 2011: Teacher Education]
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1076Emneord (Nøkkelord):
lærerutdanning, kultur-historisk aktivitetsteori, grenserSammendrag
The theory-practice gap is a recurring problem in teacher education. This article is concerned with how student teachers learn to teach at the boundaries between university courses and internships. I investigate how participants create meaning around scientific concepts, and how they respond to the institutional context they act in, thereby making it relevant. These questions are addressed by employing the Cultural-Historical Activity theory. The study took place at the Department for Teacher Education and School Research at the University of Oslo. The data are based on extensive observations in various settings at the university and schools offering internships. Interaction analysis is used to analyze participation in different settings. The analysis shows that the students encounter divergent structures and discourses in the course of their learning trajectories. What counts as knowledge differs between universities and schools, and within the university. In teacher-led situations, student teachers are positioned in relation to the teachers and mentors, with few opportunities for knowledge construction. The study also shows instances where the student teachers explore and elaborate upon knowledge in new ways, such as in group collaborations. From the perspective of the student, it seems reasonable to argue that the contradictions within and between the activity systems serve as constraints on learning. However, to create coherent programs, concepts and ideas about teaching and learning have to be shared by Departments of Teacher Education DTEs and partner schools.Nedlastinger
Publisert
2012-06-13
Hvordan referere
Jahreie, C. F. (2012). Learning to teach at the boundaries between university courses and internships [VISIONS 2011: Teacher Education]. Acta Didactica Norge, 6(1), (Art. 6, 18 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1076
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.