Elevers refleksjoner over naturvitenskapens egenart
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1095Emneord (Nøkkelord):
naturvitenskapens egenart, naturvitenskapelig epistemologi, utforskende arbeidsmåterSammendrag
This paper reports from a study where a teacher and researchers collaborated on designing science teaching promoting scientific inquiry for a group of students (age 11 – 13). Guided by the Norwegian science curriculum, students were during a two year intervention period regularly engaged in inquiry-based science learning. The students formed and tested hypotheses, were to various degrees engaged in developing research design and took extensively part in evaluation of evidence. In connection with each inquiry task, students were encouraged to express their ideas about professional or formal science emphasized in the Norwegian science curriculum (Why do scientists form and test hypothesis? What characterize scientific inquiry? Why do scientists compare results?). Data (video recordings of classroom instructions and interviews in addition to written tests) from four students were collected during a two year period. Results indicate that the students’ epistemological beliefs remained fairly naïve through the intervention period, in spite of intensive participation in inquiry learning. The students’ lack of epistemological development may be understood in terms of the instructional emphasis on formal epistemology, in favor of practical epistemology.Nedlastinger
Publisert
2014-05-05
Hvordan referere
Øyehaug, A. B., & Holt, A. (2014). Elevers refleksjoner over naturvitenskapens egenart. Acta Didactica Norge, 8(1), Art. 3, 18 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1095
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.