Skjønnlitteratur i klasserommet:Skandinavisk forskning og didaktiske implikasjoner

Forfattere

  • Kari Anne Rødnes Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1097

Emneord (Nøkkelord):

Litteraturundervisning, litteraturdidaktisk forskning, didaktikk, forskningsoversikt, litterær analyse

Sammendrag

Denne artikkelen tar for seg skandinavisk litteraturdidaktisk forskning for å belyse to mye brukte innganger til litteraturarbeid i klasserommet, nemlig erfaringsbaserte og analytiske tilnærminger. Forskningsgjennomgangen tar for seg empirisk forskning på elevers litteraturarbeid, og den tydeliggjør at erfaringsbaserte arbeidsmåter lar elever finne mening i litteraturen ved å knytte den til egne erfaringer, men samtidig gjør denne arbeidsmåten det vanskelig for dem å se det faglige innholdet i litteratursamtaler. Analytiske innganger til litteraturarbeid er i svært liten grad gjort til gjenstand for direkte undersøkelser, men likevel er dette dimensjoner som kommer frem i flere studier. Disse finner at analytiske innganger, litteraturhistoriske koblinger og kunnskap om tekstene, er problematiske fordi elevene ikke opplever at litteraturarbeidet berører dem. I den siste delen av artikkelen drøftes didaktiske implikasjoner av den presenterte forskningen.

Nedlastinger

Publisert

2014-06-11

Hvordan referere

Rødnes, K. A. (2014). Skjønnlitteratur i klasserommet:Skandinavisk forskning og didaktiske implikasjoner. Acta Didactica Norge, 8(1), Art. 5, 17 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1097

Utgave

Seksjon

Artikler