Fortid eller framtid? (Lingvistisk) kompetansebygging i fremmedspråksfagene

Forfattere

  • Hans Petter Helland Universitetet i Oslo

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1132

Emneord (Nøkkelord):

fremmedspråk, grammatikk, lingvistisk kompetanse, kommunikativ kompetanse, mellomspråk

Sammendrag

Hvilken plass har grammatikk i moderne fremmedspråksundervisning? Vi tar utgangspunkt i Læreplanen i fremmedspråk fra Kunnskapsløftet 2006 og diskuterer de tre hovedområdene med vekt på Kommunikasjon. På grunnlag av Heimark (2013) ser vi på hvilket syn fremmedspråkslærere tillegger grammatikken i en moderne praktisk-kommunikativ tilnærming. Deretter presiserer vi hva slags (implisitt) definisjon av grammatikk-termen lærerne legger til grunn. To varianter (svak og sterk) av det kommunikative paradigmet undersøkes og vi viser hvordan form-komponenter har fått en gjenvunnet plass i nyere teorier med et ganske nytt innhold. Deretter ser vi på grammatikk-termen i lys av teorier om mellomspråk (eller interlanguage). Resultatet vi kommer fram til er en ny retning for fremmedspråksundervisning som integrerer elementer fra lingvistisk teori, innlæringsteorier og didaktisk teori.

Forfatterbiografi

Hans Petter Helland, Universitetet i Oslo

Professor i fransk språk ved UiO Professor 2 ved NTNU

Nedlastinger

Publisert

2014-09-23

Hvordan referere

Helland, H. P. (2014). Fortid eller framtid? (Lingvistisk) kompetansebygging i fremmedspråksfagene. Acta Didactica Norge, 8(2), Art. 9, 14 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1132

Utgave

Seksjon

Artikler