Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og mediefag på videregående skole
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1298Emneord (Nøkkelord):
Lærere, fagtradisjoner, teknologi, endringSammendrag
I dag har norske elever på videregående skoler PC på pulten, både i timer og når de svarer på oppgaver. I artikkelen analyseres intervjuer med, og observasjoner av medielærere og norsklærere for å undersøke hvordan de erfarer og tenker om praksisene som vokser frem med elevers tilgang til teknologi. Norsklærerne forteller i hovedsak om utfordringer, mens medielærerne beskriver hvordan digitale verktøy brukes som redskap i arbeid med å løse oppgaver. Studien viser at tradisjonelle didaktiske praksiser i mediefag støttes av teknologi, mens møtet mellom norskfaglige undervisningstradisjoner og teknologi er spenningsfullt. For at satsingen på teknologirike skoler skal bli en god investering, er det avgjørende å lære av de didaktiske praksiser som fungerer godt i moderne klasserom.
Abstract
Today Norwegian upper secondary school students have access to computers during lessons and during testing. To explore how teachers teaching Norwegian and Media-subjects experience the practices that emerge with students’ access to technologies, I have analyzed interviews and observations of their meetings. The teachers who teach Norwegian mostly mention challenges, while teachers of Media-subjects tell how the students use digital tools when solving tasks. The study shows that technology supports traditional didactical practices in the Media-subjects, while it puts educational practices typical for lessons in Norwegian under pressure. To make sure that developing technology-rich schools is a good investment, it is crucial to learn from didactic practices that seem to work well in technology-rich classrooms. Keywords: Teachers, technology, didactics, traditions, subject, cultural historical activity theory
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.