Lærerutdanning i det 21. århundre – tradisjoner, utfordringer, endringer

Forfattere

  • Lisbeth M Brevik Universitetet i Oslo
  • Britt Oda Fosse Universitetet i Oslo

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.2875

Emneord (Nøkkelord):

lærerutdanning

Sammendrag

Hva kan vi forvente av lærerutdanningen i Norge i det 21. århundre? Den siste tiden har læreres kvalifikasjoner vært mye debattert. Samtidig har opptakskrav til ulike lærerutdanninger blitt fastsatt – og endret. Den største endringen i fremtidens lærerutdanning er likevel at den nå blir en femårig mastergrad. Samtidig ser vi en høyere søkning til lærerutdanningene generelt, noe som lover godt for fremtidens lærerutdanning og lærerprofesjon. Det er derfor gledelig å se at bidragene i dette spesialnummeret i Acta Didactica Norge diskuterer lærerutdanningen i det 21. århundre i lys av både tradisjoner, utfordringer og behov for endringer.  Her gir vi først en introduksjon til lærerutdanning og lærerprofesjon, før vi presenterer ulike aspekter ved bidragene i spesialnummeret. Til slutt diskuterer vi et tema vi har fått mange spørsmål om—akseptraten for artiklene i spesialnummeret

Forfatterbiografier

Lisbeth M Brevik, Universitetet i Oslo

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Britt Oda Fosse, Universitetet i Oslo

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Nedlastinger

Publisert

2016-04-25

Hvordan referere

Brevik, L. M., & Fosse, B. O. (2016). Lærerutdanning i det 21. århundre – tradisjoner, utfordringer, endringer. Acta Didactica Norge, 10(2), 1–10. https://doi.org/10.5617/adno.2875

Utgave

Seksjon

Redaksjonelt