Lærerutdanning i det 21. århundre – tradisjoner, utfordringer, endringer
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.2875Emneord (Nøkkelord):
lærerutdanningSammendrag
Hva kan vi forvente av lærerutdanningen i Norge i det 21. århundre? Den siste tiden har læreres kvalifikasjoner vært mye debattert. Samtidig har opptakskrav til ulike lærerutdanninger blitt fastsatt – og endret. Den største endringen i fremtidens lærerutdanning er likevel at den nå blir en femårig mastergrad. Samtidig ser vi en høyere søkning til lærerutdanningene generelt, noe som lover godt for fremtidens lærerutdanning og lærerprofesjon. Det er derfor gledelig å se at bidragene i dette spesialnummeret i Acta Didactica Norge diskuterer lærerutdanningen i det 21. århundre i lys av både tradisjoner, utfordringer og behov for endringer. Her gir vi først en introduksjon til lærerutdanning og lærerprofesjon, før vi presenterer ulike aspekter ved bidragene i spesialnummeret. Til slutt diskuterer vi et tema vi har fått mange spørsmål om—akseptraten for artiklene i spesialnummeretNedlastinger
Publisert
2016-04-25
Hvordan referere
Brevik, L. M., & Fosse, B. O. (2016). Lærerutdanning i det 21. århundre – tradisjoner, utfordringer, endringer. Acta Didactica Norge, 10(2), 1–10. https://doi.org/10.5617/adno.2875
Utgave
Seksjon
Redaksjonelt
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.