Teacher Education as Transformation: Some Lessons Learned from a Center for Excellence in Education
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.2483Emneord (Nøkkelord):
lærerutdanning, transformajon, endringsinitiativ, integrasjon, universitet, skole, kunnskapsformerSammendrag
Denne artikkelen presenterer noen utfordringer som synes å forekomme ofte innenfor både lærerutdanning og forskning på lærerutdanning. Vi argumenterer for at prinsipper knyttet til aktørskap i endringsprosesser (transformative agency) samt dobbel stimulering (Sannino, 2014; Vygotsky, 1978) utgjør et begrepsmessig rammeverk egnet til å undersøke endringer i lærerutdanningen, og som kan bidra til forståelsen av hvordan vi kan designe fremtidsrettede studieprogrammer. Vi syntetiserer noen funn fra et antall prosjekter der rekonfigurering av lærerutdanning står sentralt og der man har søkt å overskride epistemologiske dikotomier for å forberede vordende lærere på en verden i endring. Metodologisk bruker vi nevnte rammeverk i en post hoc-analyse av en serie formative intervensjoner i lærerutdanningen. Fellesnevneren ligger i å overskride tradisjonelt akademisk kunnskapsarbeid i lærerutdanningen. Vår konklusjon er at transformasjon og rekonfigurering av forholdet mellom teori og praksis er mulig, og at de prosjektene vi her bruker som empiriske linser, kan fungere som bærere av nye innsikter i hvordan vi kan transformere lærerutdanningen i kunnskapssamfunnet.
Nøkkelord: lærerutdanning, transformasjon, aktørskap (agency), integrasjon, universitet, skole, knunnskapsformer
Abstract
This article presents some challenges that appear to be common in the current landscape of teacher education and teacher education research. We argue that the principles of transformative agency and double stimulation (Sannino, 2014; Vygotsky, 1978) offer a conceptual framework for studying changes in teacher education and can contribute to the understanding of how we can design future-oriented study programs. We synthesize some common findings from a number of projects attempting to reconfigure teacher education, transcend epistemological dichotomies and prepare teachers for a changing world. Methodologically, we use the conceptual framework mentioned above to conduct a post hoc analysis of a series of formative interventions in teacher education. The common denominator is transcending traditional academic work in teacher education. We conclude that the reconfiguration of educational research and practice in teacher education is doable and that the examples of projects presented serve as empirical lenses and carriers of new understandings of how to transform teacher education in the knowledge society.
Key words: teacher education, transformation, agency, integration, university, school, knowledge types
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.