Veiledningssamtaler med nyutdannede lærere: Hvilke tema prioriteres?
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.4903Emneord (Nøkkelord):
mentor(ing), veiledning, nyutdannet lærer, førsteårslærer(e), deltakerperspektiv, lærerveiledning, norsk veiledningsordningSammendrag
Artikkelen rapporterer resultater fra en studie av veiledningssamtaler mellom 4 mentorer og 26 nyutdannede lærere som alle deltok i den norske veiledningsordningen for nyutdannede lærere. Foreløpig finnes det lite forskning på denne veiledningsordningen. Hensikten med denne studien er å undersøke problemstillingen: Hvilke tema prioriteres i veiledningssamtaler med nyutdannede lærere? Datamaterialet er lydopptak fra 72 veiledningssamtaler. Samtalene foregikk på skolene til forskningsdeltakerne. Innhold og mønster i veiledningssamtalene analyseres ved hjelp av prinsipper assosiert med Grounded Theory Method. Symbolsk interaksjonisme er teoretisk fortolkningsramme. Seks viktige temaområder for veiledningsdiskusjon med nyutdannede lærere peker seg ut. Denne artikkelen fokuserer på de tre områdene som deltakerne diskuterte mest: 1) Undervisning/Klasseledelse, 2) Læreres vurderingsarbeid, og 3) Rutiner i skoleorganisasjonen. En kvantifisering av tidsforbruket viste at deltakerne prioriterte og brukte mye tid på diskusjoner om arbeid knyttet til «Undervisning/Klasseledelse» (36 %) og «Læreres vurderingsarbeid» (20 %). Lærernes kvantitative vektlegging impliserer at diskusjon om lærerarbeidets nøkkeloppgaver dekkes i veiledningen av nyutdannede, noe som er i tråd med anbefalinger gitt i annen lærerveiledningsforskning. Vi vet imidlertid lite om kvaliteten på slike diskusjoner. En anbefaling for videre forskning er derfor å undersøke veiledningskvaliteten nærmere.
Nøkkelord: mentor; mentoring; veiledning; lærerveiledning; Veiledningsordningen for nyutdannede lærere
Mentoring conversations with Newly Qualified Teachers (NQTs): Which themes are prioritized?
Abstract
This article reports results from a study of mentoring conversations between 4 mentors and 26 Newly Qualified Teachers. They participated in a Norwegian mentoring program. While mentoring is an activity at the heart of teacher training, there is little research on mentoring of NQTs in the Norwegian context. The aim of this study is to investigate which themes are prioritized in mentoring conversations with Newly Qualified Teachers. The data material comprised audio recordings of 72 mentoring conversations that took place at the research participants’ schools. The content and emerging patterns of these mentoring conversations were analyzed in adherence to principles associated with Grounded Theory Method. The theoretical frame of symbolic interaction was employed to identify and interpret six important thematic areas of mentoring discussions with Newly Qualified Teachers, of which most frequently discussed are: 1) Teaching/Class management, 2) Assessment, and 3) Routines of the school organization. A quantification of time-use in mentoring showed that the participants used a great share of mentoring time on discussing themes related to key work tasks of teachers like “Teaching/Class Management” (36 %) and “Assessment” (20 %). Prevalence of these themes in the mentoring discussions is in alignment with previous research findings, but future research should consider the quality of mentoring discussion in similar contexts.
Key words: Mentor; Mentoring; Induction Program; Newly Qualified Teachers (NQTs)
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.