Kompetanseutvikling i et profesjonelt læringsfellesskap: En studie av læreres samtaler om undervisning for dybdelæring

From a development of competence to a development of practice: A study of teachers in a school

Authors

  • Majken Korsager University of Oslo, Norway
  • Berit Reitan University of Oslo, Norway
  • Maria Gaare Dahl University of Oslo, Norway

DOI:

https://doi.org/10.5617/nordina.8963

Abstract

A way to facilitate schools in adapting to a changing society, is through teachers’ professional development in learning communities. This study followed a group of primary school teachers in a professional learning community at their own school, as they discussed principles of teaching for deep learning while working with a resource for professional development in science education. The purpose of the study has been to explore if and how conducting the resource in their local learning community would contribute to the teachers’ professional development in teaching for deep learning. The results indicates changes in the teachers’ perspectives during the process, from emphasizing challenges to emphasizing strengths and possibilities associated to implementing principles for deep learning in their teaching. The changes of perspectives appears to relate to how the teachers’ self-efficacy was influenced positively by the students’ response as they implemented the principles in their teaching practice.

Author Biographies

Majken Korsager, University of Oslo, Norway

Majken Korsager er førsteamanuensis ved Naturfagsenteret og prosjektleder for Realfagsløyper. Hun er utdannet biolog, lektor og har en doktorgrad i naturfagdidaktikk. I hennes forskning har hun spesielt fokus på utforskende undervisning, utdanning for bærekraftig utvikling og kompetanseutvikling for lærere. Hun har også vært med å utvikle flere nettbaserte læringsressurser på blant annet viten.no, naturfag.no og natursekken.no. Som lærerutdanner, jobber Korsager kontinuerlig med å utvikle og gjennomføre kompetanseutvikling i naturfagdidaktikk for lærere i grunnskolen, videregående skole, lærerstudenter og for lærerutdannere.

Berit Reitan, University of Oslo, Norway

Berit Reitan er faglærer i naturfag med mastergrad i naturfagdidaktikk og jobber som seniorkonsulent på Naturfagsenteret. Hun har mange års lærererfaring fra ungdomsskole og videregående skole, og har særlig interesse for naturfag på yrkesfaglige programområder. Reitan var nasjonal koordinator i naturfag for FYR-prosjektet (Fellesfag Yrkesretting og Relevans) i perioden 2013 – 2017 og har utviklet mange undervisningsopplegg tilpasset ulike yrkesfaglige programområder. Fra 2018 har hun vært involvert i arbeidet med utvikling av kompetanseutviklingpakker i Realfagsløyper. Innen forskning er Reitan involvert i prosjekter om naturfagundervisning for yrkesfagelever og kompetanseutvikling for lærere.

Maria Gaare Dahl , University of Oslo, Norway

Maria Gaare Dahl er utdannet lektor med fordypning i samfunnsfagdidaktikk, med en særlig interesse for utdanning for bærekraftig utvikling. Hun jobber som seniorkonsulent ved Naturfagsenteret. Hun har vært med å utvikle  kompetanseutviklingspakker i Realfagløyper og  undervisningsopplegg på naturfag.no som vektlegger utforskende aktiviteter, grunnleggende ferdigheter, elevsamarbeid og dybdelæring. Innen forskning er Dahl involvert i prosjekter om kompetanseutvikling for lærere.

Downloads

Published

2023-03-30

Issue

Section

Articles