Fra kompetanseutvikling til praksisutvikling
En studie av lærere i et skolebasert profesjonelt læringsfellesskap
DOI:
https://doi.org/10.5617/nordina.8963Sammendrag
For at skolen skal kunne holde tritt med et samfunn i utvikling, har det i Norge i de senere årene blitt laget ulike ressurser for å støtte lærere i å tilpasse undervisningspraksisen sin gjennom å delta i profesjonelle læringsfellesskap. Denne studien har fulgt en gruppe lærere i et profesjonelt læringsfelleskap på egen skole, i arbeid med temaet undervisning for dybdelæring ved hjelp av et nettbasert kompetanseutviklingsverktøy. Målet har vært å undersøke hva som skal til for at kompetanseutvikling for lærere skal kunne legge til rette for praksisutvikling. Resultatene indikerer tydelige holdningsendringer hos lærerne i løpet av arbeidsprosessen, fra i stor grad å vektlegge utfordringer knyttet til integrering av prinsipper for dybdelæring i egen praksis, til å vektlegge styrker og muligheter. Funn fra studien tyder på at holdningsendringene henger sammen med at lærernes mestringsforventninger ble positivt forsterket av å oppleve elevrespons ved utprøving av prinsippene. I tillegg later det til at erfaringsutvekslingen med kolleger hadde en forsterkende innvirkning.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).