Fra kompetanseutvikling til praksisutvikling

En studie av lærere i et skolebasert profesjonelt læringsfellesskap

Forfattere

  • Majken Korsager University of Oslo, Norway
  • Berit Reitan University of Oslo, Norway
  • Maria Gaare Dahl University of Oslo, Norway

DOI:

https://doi.org/10.5617/nordina.8963

Sammendrag

For at skolen skal kunne holde tritt med et samfunn i utvikling, har det i Norge i de senere årene blitt laget ulike ressurser for å støtte lærere i å tilpasse undervisningspraksisen sin gjennom å delta i profesjonelle læringsfellesskap. Denne studien har fulgt en gruppe lærere i et profesjonelt læringsfelleskap på egen skole, i arbeid med temaet undervisning for dybdelæring ved hjelp av et nettbasert kompetanseutviklingsverktøy. Målet har vært å undersøke hva som skal til for at kompetanseutvikling for lærere skal kunne legge til rette for praksisutvikling. Resultatene indikerer tydelige holdningsendringer hos lærerne i løpet av arbeidsprosessen, fra i stor grad å vektlegge utfordringer knyttet til integrering av prinsipper for dybdelæring i egen praksis, til å vektlegge styrker og muligheter. Funn fra studien tyder på at holdningsendringene henger sammen med at lærernes mestringsforventninger ble positivt forsterket av å oppleve elevrespons ved utprøving av prinsippene. I tillegg later det til at erfaringsutvekslingen med kolleger hadde en forsterkende innvirkning.

Forfatterbiografier

Majken Korsager, University of Oslo, Norway

Majken Korsager er førsteamanuensis ved Naturfagsenteret og prosjektleder for Realfagsløyper. Hun er utdannet biolog, lektor og har en doktorgrad i naturfagdidaktikk. I hennes forskning har hun spesielt fokus på utforskende undervisning, utdanning for bærekraftig utvikling og kompetanseutvikling for lærere. Hun har også vært med å utvikle flere nettbaserte læringsressurser på blant annet viten.no, naturfag.no og natursekken.no. Som lærerutdanner, jobber Korsager kontinuerlig med å utvikle og gjennomføre kompetanseutvikling i naturfagdidaktikk for lærere i grunnskolen, videregående skole, lærerstudenter og for lærerutdannere.

Berit Reitan, University of Oslo, Norway

Berit Reitan er faglærer i naturfag med mastergrad i naturfagdidaktikk og jobber som seniorkonsulent på Naturfagsenteret. Hun har mange års lærererfaring fra ungdomsskole og videregående skole, og har særlig interesse for naturfag på yrkesfaglige programområder. Reitan var nasjonal koordinator i naturfag for FYR-prosjektet (Fellesfag Yrkesretting og Relevans) i perioden 2013 – 2017 og har utviklet mange undervisningsopplegg tilpasset ulike yrkesfaglige programområder. Fra 2018 har hun vært involvert i arbeidet med utvikling av kompetanseutviklingpakker i Realfagsløyper. Innen forskning er Reitan involvert i prosjekter om naturfagundervisning for yrkesfagelever og kompetanseutvikling for lærere.

Maria Gaare Dahl , University of Oslo, Norway

Maria Gaare Dahl er utdannet lektor med fordypning i samfunnsfagdidaktikk, med en særlig interesse for utdanning for bærekraftig utvikling. Hun jobber som seniorkonsulent ved Naturfagsenteret. Hun har vært med å utvikle  kompetanseutviklingspakker i Realfagløyper og  undervisningsopplegg på naturfag.no som vektlegger utforskende aktiviteter, grunnleggende ferdigheter, elevsamarbeid og dybdelæring. Innen forskning er Dahl involvert i prosjekter om kompetanseutvikling for lærere.

Nedlastinger

Publisert

2023-03-30

Utgave

Seksjon

Articles