Hvordan kommuniserer lærere med elevene i seks teknologiprosjekter?
How do teachers interact with students in six technology projects?
DOI:
https://doi.org/10.5617/nordina.7466Sammendrag
Utforskende arbeidsmetoder har blitt sett på som viktig for å utvikle naturfag i skolen. Det er gode grunner for at også arbeidet med å konstruere ulike innretninger i teknologi bør være en del av arbeidet med utforskende metoder. Det krever i så fall at lærerne har en utforskende tilnærming i kommunikasjonen med elevene. I denne artikkelen analyserer vi kommunikasjonen mellom lærere og elever i seks teknologiske elev-prosjekter. Hovedmønsteret er at lærerne opptrer instruerende overfor elevene eller prøver å overtale de til å bruke en løsning de har tenkt ut på forhånd. De åpner i mindre grad for utforskende og modererende kommunikasjon. Dette er i strid med intensjonen i utforskende arbeidsmetoder. Aktive elever, som sjøl prøver å komme opp med en løsning på utfordringene, ser imidlertid ut til å bidra til mer utforskende kommunikasjon fra lærernes side. Det samme gjør oppgaver som er så åpne at lærerne vanskelig kan planlegge løsninger på forhånd.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).