Hvordan kommuniserer lærere med elevene i seks teknologiprosjekter?

How do teachers interact with students in six technology projects?

Forfattere

  • Dag Atle Lysne NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Bjørn Tore Esjeholm UiT Norges arktiske universitet

DOI:

https://doi.org/10.5617/nordina.7466

Sammendrag

Utforskende arbeidsmetoder har blitt sett på som viktig for å utvikle naturfag i skolen. Det er gode grunner for at også arbeidet med å konstruere ulike innretninger i teknologi bør være en del av arbeidet med utforskende metoder. Det krever i så fall at lærerne har en utforskende tilnærming i kommunikasjonen med elevene. I denne artikkelen analyserer vi kommunikasjonen mellom lærere og elever i seks teknologiske elev-prosjekter. Hovedmønsteret er at lærerne opptrer instruerende overfor elevene eller prøver å overtale de til å bruke en løsning de har tenkt ut på forhånd. De åpner i mindre grad for utforskende og modererende kommunikasjon. Dette er i strid med intensjonen i utforskende arbeidsmetoder. Aktive elever, som sjøl prøver å komme opp med en løsning på utfordringene, ser imidlertid ut til å bidra til mer utforskende kommunikasjon fra lærernes side. Det samme gjør oppgaver som er så åpne at lærerne vanskelig kan planlegge løsninger på forhånd.

Forfatterbiografier

Dag Atle Lysne, NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Dag Atle Lysne er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning (ILU) ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Hans forskningsinteresser retter seg mot teknologi og design i grunnskolen, samt bruk av alternative læringsarenaer for å fremme elevers læring i naturfag.

Bjørn Tore Esjeholm, UiT Norges arktiske universitet

Bjørn Tore Esjeholm er førsteamanuensis og assisterende instituttleder ved Institutt for bygg, energi og materialteknologived Norges arktiske universitet (UiT) hvor han underviser i fysikk og matematikk på ingeniørutdanningen. Han har også lang erfaring med undervisning på videregående skole og i lærerutdanningen. Hans forskning er innrettet mot fagområdet teknologi i undervisning.

 

Nedlastinger

Publisert

2021-09-14

Utgave

Seksjon

Articles