Teaching and learning through scientific practices in the laboratory in biology education
Exploring modelling through representation construction as scientific practice
DOI:
https://doi.org/10.5617/nordina.8766Sammendrag
Formålet med denne avhandlingen er å undersøke utfordringer og muligheter ved å undervise gjennom naturvitenskapelige praksiser i laboratoriet i biologiutdanningen. Fokuset i avhandlingen er på praksis i laboratoriet, og jeg har undersøkt praksis gjennom to ulike tilnærminger. Jeg har undersøkt hvordan biologilærere som jobber i videregående skole beskriver sin egen praksis i laboratoriet slik det fremkommer i deres svar på en spørreundersøkelse og i et gruppeintervju (Artikkel I). Jeg har også analysert praksis i laboratoriet på universitetet, med fokus på hvordan bachelorstudenter lærer gjennom å lage representasjoner (Artikkel II og III). Funnene fra artikkel I viser at biologilærere primært rapporterer at de gjennomfører lærerstyrt laboratoriearbeid hvor hensikten er å illustrere fagkunnskapen. Funnene fra artikkel II og III viser hvordan ulike representasjonsformer, slik som tegninger og gester, støtter studentenes utforskning og tenkning. På bakgrunn av resultatene fra disse artiklene, argumenterer jeg for at det kan være fruktbart å fokusere på modellering ved bruk av representasjoner som en naturvitenskapelig praksis i laboratoriet.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).