Teaching and learning through scientific practices in the laboratory in biology education

Exploring modelling through representation construction as scientific practice

Forfattere

  • Mari Sjøberg University of South-Eastern Norway

DOI:

https://doi.org/10.5617/nordina.8766

Sammendrag

Formålet med denne avhandlingen er å undersøke utfordringer og muligheter ved å undervise gjennom naturvitenskapelige praksiser i laboratoriet i biologiutdanningen. Fokuset i avhandlingen er på praksis i laboratoriet, og jeg har undersøkt praksis gjennom to ulike tilnærminger. Jeg har undersøkt hvordan biologilærere som jobber i videregående skole beskriver sin egen praksis i laboratoriet slik det fremkommer i deres svar på en spørreundersøkelse og i et gruppeintervju (Artikkel I). Jeg har også analysert praksis i laboratoriet på universitetet, med fokus på hvordan bachelorstudenter lærer gjennom å lage representasjoner (Artikkel II og III). Funnene fra artikkel I viser at biologilærere primært rapporterer at de gjennomfører lærerstyrt laboratoriearbeid hvor hensikten er å illustrere fagkunnskapen. Funnene fra artikkel II og III viser hvordan ulike representasjonsformer, slik som tegninger og gester, støtter studentenes utforskning og tenkning.  På bakgrunn av resultatene fra disse artiklene, argumenterer jeg for at det kan være fruktbart å fokusere på modellering ved bruk av representasjoner som en naturvitenskapelig praksis i laboratoriet.

Forfatterbiografi

Mari Sjøberg, University of South-Eastern Norway

Department of Mathematics and Science Education

Nedlastinger

Publisert

2021-09-14

Utgave

Seksjon

Articles