Teknologi og forskningslære i videregående skole: Hvem er lærerne og hvordan former de faget?
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1033Emneord (Nøkkelord):
Lærere, læreplan, Teknologi og forskningslæreSammendrag
Teknologi og forskningslære er et nytt og mangfoldig programfag i videregående skole. Denne artikkelen presenterer en undersøkelse av lærerne i dette faget: hva slags bakgrunn de har, hva de ser som sine styrker og utfordringer i å undervise faget, og hvordan de med utgangspunkt i sin kompetanse realiserer ideene bak læreplanen. Undersøkelsen er utført som en skriftlig spørreundersøkelse med utdypende intervjuer med utvalgte lærere. Resultatene viser at lærerne som har deltatt i undersøkelsen samlet sett er en svært kompetent gruppe, men at de i stor grad framtrer som enten "teknolog" eller "forsker" i hva de ser som sine styrker og utfordringer i faget. Videre beskrives hvordan to lærere, som representerer arketyper av lærere i disse to gruppene, tolker læreplanen ulikt i lys av sin egen kompetanse, og hvordan de på ulike måter realiserer innholdet i Teknologi og forskningslære som fag ved sine skoler.Nedlastinger
Publisert
2009-05-03
Hvordan referere
Bungum, B. (2009). Teknologi og forskningslære i videregående skole: Hvem er lærerne og hvordan former de faget?. Acta Didactica Norge, 3(1), (Art. 2, 14 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1033
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.