Brøkundervisning på barnetrinnet - aspekter av en lærers matematikkunnskap

Forfattere

  • Bodil Kleve

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1049

Emneord (Nøkkelord):

Klasseromsforskning, Matematikkdidaktikk, matematikklærerkompetanse, brøk,

Sammendrag

Dette er en kasusstudie av en matematikktime som omhandlet brøk med en lærer, her kalt Berit. Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere drar veksler på sine kunnskaper i matematikk og matematikkdidaktikk i undervisningen. Som teoretisk rammeverk og analyseverktøy har jeg brukt blant annet ”The Knowledge Quartet” (Rowland, Huckstep, & Thwaites, 2005). Jeg diskuterer gjennomføringen av timen og drøfter hvorfor læreren fikk vanskeligheter med å illustrere brøker større enn en hel. På bakgrunn av analysen av denne timen, diskuterer jeg til slutt hvilke aspekter av en lærers matematikkkunnskaper det er viktig å vektlegge i lærerutdanningen.

Nedlastinger

Publisert

2010-06-25

Hvordan referere

Kleve, B. (2010). Brøkundervisning på barnetrinnet - aspekter av en lærers matematikkunnskap. Acta Didactica Norge, 4(1), (Art. 5, 14 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1049

Utgave

Seksjon

Artikler