Språkfagenes fremtid i et organisasjonsteoretisk perspektiv. Er det liv laga for fremmedspråk?

Forfattere

  • Annelise Brox Larsen Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1136

Emneord (Nøkkelord):

Flerspråklighet, engelsk, tidligstart

Sammendrag

Denne artikkelen drøfter ulike fremtidsscenarier for organiseringen av engelsk- og fremmedspråkopplæringen i den norske skolen. Med bakgrunn i organisasjonsteoretisk translasjonsteori og randomiserte studier av et utvalg nasjonal og internasjonal styrings- og praksisdokumentasjon gis det en sannsynlighetsvurdering av hva vi kan forvente oss i Norge. Selv om det tilsynelatende ser ut som om mange er enige om at vi skal ha mer og bedre språkundervisning så kan vi i realiteten ende opp med mindre og dårligere undervisning fordi vi introduserer andre fremmedspråk for sent, fordi vi lar det være et valgfag og fordi vi ikke innfører CLIL som en obligatorisk arbeidsform.

Forfatterbiografi

Annelise Brox Larsen, Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet

Førsteamanuensis i engelsk- og fremmedspråkdidaktikk

Nedlastinger

Publisert

2014-10-06

Hvordan referere

Larsen, A. B. (2014). Språkfagenes fremtid i et organisasjonsteoretisk perspektiv. Er det liv laga for fremmedspråk?. Acta Didactica Norge, 8(2), Art. 13, 14 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1136

Utgave

Seksjon

Artikler