Spesifikk visuell trening som pedagogisk metode med fokus på øyebevegelser som påvirker barns lesing
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.2860Sammendrag
Lesing er en komplisert prosess med mange ulike komponenter. Barn er av-hengige av å kunne lese for å fungere godt i hverdagen. Denne studien fokuserer på lesehastighet og øyemotoriske bevegelser hos en gruppe skoleelever på 3. trinn. Målet var å studere om Bal-A-Vis-X (Balance, Auditory and Vision eXercises) kan ha effekt på barnas øyemotorikk og lesehastighet. Måleinstru¬mentene var ReadAlyzer og Nonsensordtest. Intervensjons-/treningsmetoden var Bal-A-Vis-X, der sandsekker og små racketballer ble benyttet. Barna ble plassert i en kontroll- og en eksperimentgruppe. Begge gruppene gjennomførte både pre- og posttest. Eksperimentgruppen trente Bal-A-Vis-X i 30 minutter en gang i uken i fem måneder. Øvelsene krever visuelle følgebevegelser, øye-hånd-koordinering og stødige rytmiske bevegelser basert på både visuelle og auditive signaler som krever presis fysisk teknikk. Resultatene viste at eksperimentgruppens lesehastighet ble endret signifikant på både ReadAlyzers lesetest og Nonsensordtest. Kontrollgruppens lesehastighet endret seg ikke signifikant. Denne studien indikerer at Bal-A-Vis-X kan være et supplement for alle barn i skolen med eller uten lesevansker. Metoden har viktige komponenter som er involvert i lesing, den er gøy og den gir barna mestringsfølelse.
Nøkkelord: barn, visuell trening, rytme, lesehastighet
Abstract
Reading is a complicated process with many different components. Children need to read in order to cope in daily life. This study focuses on reading speed and eye tracking for a group of pupils in their third year of primary school. The aim of this study was to evaluate whether Bal-A-Vis-X (Balance, Auditory and Vision eXercises) could be a method to improve children’s eye tracking and reading speed. The design is quasi-experimental where ReadAlyzer Eye Move¬ment Recording System (REM) and parts of a nonsense word test were used. The intervention method was Bal-A-Vis-X, using sandbags and small racket balls. The children were placed in a control and an experimental group. Both groups completed pre- and post-tests. The experimental group trained with Bal-A-Vis-X for 30 minutes once a week for five months. The exercises require visual move¬ments, eye and hand coordination, and steady rhythmical movements, based on both visual and auditory signals that require precise physical technique. The children in the experiment group showed significant improvement in reading speed and reading nonsense words. The control group showed no sig¬nificant improvement. This study indicates that Bal-A-Vis-X can be a supple¬mental method for all children in education with or without reading problems. The method has components important for their reading skills, it is fun, and it gives the sense of achievement of new skills.
Keywords: children, visual training, rhythm, reading speed
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.