Sing English: Om sangens potensial i engelskopplæringen
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1072Keywords:
Sang engelskopplæring lærebøker læreplanerAbstract
Sang er en åpenbar kilde til læring av fremmedspråk. Læreplaner for engelskfaget opp gjennom tidene har påpekt dette, og læreverkene i engelsk inneholder mange sanger. Men nøyaktig hva er det sang kan bidra med? Hva slags sanger er tatt med i bøkene, og hvilke målsettinger ser ut til å være knyttet til dem? Artikkelen besvarer disse spørsmålene ved å vise til læreplaner og utvalgte lærebøker fra perioden 1885 – 2008 og hvordan de legger opp til at sang skal brukes som en del av opplæringen i engelsk. Undersøkelsen er begrenset til ungdomstrinnet. Innledningsvis refererer artikkelen til ulike begrunnelser for bruk av sang i fremmedspråkopplæringen. Når sang nevnes i læreplanene eller innlemmes i lærebøkene, reflekteres enkelte av disse begrunnelsene. Samtidig er det påfallende hvor ofte planer og bøker ikke begrunner bruken av sang eller setter sangene inn i en didaktisk sammenheng. Artikkelen konkluderer derfor med at sanger ser ut til å representere et stort, men delvis uutnyttet potensial i engelskopplæringen på ungdomstrinnet.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Content published in Acta Didactica is - unless otherwise is stated - licensed through Creative Commons License BY-NC-ND 4.0. Content can be copied, distributed and disseminated in any medium or format under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit and provide a link to the license
Non-Commercial: You may not use the material for commercial purposes.
No derivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notice: No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Authors who publish in Acta Didactica accept the following conditions:
Author(s) retains copyright to the article and give Acta Didactica rights to first publication while the article is licensed under the Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0. This license allows sharing the article for non-commercial purposes, as long as the author and first publishing place Acta Didactica are credited.
The author is free to publish and distribute the work/article after publication in Acta Didactica, as long as the journal is referred to as the first place of publication. Submissions that are under consideration for publication or accepted for publication in Acta Didactica cannot simultaneously be under consideration for publication in other journals, anthologies, monographs or the like. By submitting contributions, the author accepts that the contribution is published online in Acta Didactica.