Argumentasjon og interaksjon i muntlig eksamen

Authors

  • Alf Rolin Høgskolen i Østfold

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1120

Keywords:

Eksamen, muntlig eksamen, vurdering, argumentasjon, interaksjon

Abstract

Artikkelen presenterer en undersøkelse av muntlige eksamener i lærerutdanning, og den besvarer spørsmålet om interaksjon som kommer av at eksaminator henviser til og følger opp en students utsagn underveis i eksaminasjonen, bidrar til å fremme argumentasjon i studentens eksamensbesvarelse. Styringsdokumenter for lærerutdanning har fremstilt argumentasjonsevne som en del av kompetansen lærerstudenter skal tilegne seg, og faglitteratur har fremstilt muntlig eksamen som en vurderingsform med særlig stort rom for argumentasjon. Forskningsgrunnlag for slik fremstilling av muntlig eksamen har blitt etterlyst. Tidligere har intervjuundersøkelser av studenters og eksaminatorers erfaringer med muntlig eksamen blitt brukt til å vurdere hva som fremmer argumentasjon. Undersøkelsen som ligger til grunn for denne artikkelen, har i stedet brukt lydopptak av muntlige eksamener for å kunne avdekke faktiske forekomster av argumentasjon og sammenhenger det skjer i, og lagt det til grunn for vurdering av hva som fremmer argumentasjon. Resultatet av undersøkelsen er at argumentasjon forekommer langt oftere enn ellers i studentenes besvarelser i sammenhenger hvor eksaminator henviser til og følger opp noe av det studentene sier, og det tolkes som indikasjon på at interaksjon som kommer av slik opptreden hos eksaminator, bidrar til å fremme argumentasjon i studentenes eksamensbesvarelser.

Author Biography

Alf Rolin, Høgskolen i Østfold

Avdeling for lærerutdanning, høgskolelektor

Published

2013-12-19

How to Cite

Rolin, A. (2013). Argumentasjon og interaksjon i muntlig eksamen. Acta Didactica Norge, 7(1), (Art. 16, 16 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1120

Issue

Section

Articles