Argumentasjon og interaksjon i muntlig eksamen
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1120Keywords:
Eksamen, muntlig eksamen, vurdering, argumentasjon, interaksjonAbstract
Artikkelen presenterer en undersøkelse av muntlige eksamener i lærerutdanning, og den besvarer spørsmålet om interaksjon som kommer av at eksaminator henviser til og følger opp en students utsagn underveis i eksaminasjonen, bidrar til å fremme argumentasjon i studentens eksamensbesvarelse. Styringsdokumenter for lærerutdanning har fremstilt argumentasjonsevne som en del av kompetansen lærerstudenter skal tilegne seg, og faglitteratur har fremstilt muntlig eksamen som en vurderingsform med særlig stort rom for argumentasjon. Forskningsgrunnlag for slik fremstilling av muntlig eksamen har blitt etterlyst. Tidligere har intervjuundersøkelser av studenters og eksaminatorers erfaringer med muntlig eksamen blitt brukt til å vurdere hva som fremmer argumentasjon. Undersøkelsen som ligger til grunn for denne artikkelen, har i stedet brukt lydopptak av muntlige eksamener for å kunne avdekke faktiske forekomster av argumentasjon og sammenhenger det skjer i, og lagt det til grunn for vurdering av hva som fremmer argumentasjon. Resultatet av undersøkelsen er at argumentasjon forekommer langt oftere enn ellers i studentenes besvarelser i sammenhenger hvor eksaminator henviser til og følger opp noe av det studentene sier, og det tolkes som indikasjon på at interaksjon som kommer av slik opptreden hos eksaminator, bidrar til å fremme argumentasjon i studentenes eksamensbesvarelser.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Content published in Acta Didactica is - unless otherwise is stated - licensed through Creative Commons License BY-NC-ND 4.0. Content can be copied, distributed and disseminated in any medium or format under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit and provide a link to the license
Non-Commercial: You may not use the material for commercial purposes.
No derivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notice: No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Authors who publish in Acta Didactica accept the following conditions:
Author(s) retains copyright to the article and give Acta Didactica rights to first publication while the article is licensed under the Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0. This license allows sharing the article for non-commercial purposes, as long as the author and first publishing place Acta Didactica are credited.
The author is free to publish and distribute the work/article after publication in Acta Didactica, as long as the journal is referred to as the first place of publication. Submissions that are under consideration for publication or accepted for publication in Acta Didactica cannot simultaneously be under consideration for publication in other journals, anthologies, monographs or the like. By submitting contributions, the author accepts that the contribution is published online in Acta Didactica.