Metakognisjon om språk og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv

Authors

  • Åsta Haukås Universitetet i Bergen

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1130

Keywords:

metakognisjon, metalingvistisk bevissthet, læringsstrategier, flerspråklighet, tredjespråkslæring, språkundervisning, lærerutdanning

Abstract

I denne artikkelen drøfter jeg betydningen av elevers refleksjon om språk og språklæring. Artikkelens første del gir en kort introduksjon til forskningsfeltet metakognisjon. Deretter presenterer jeg to underkategorier av metakognisjon som er særlig relevante i språkundervisningen, metalingvistisk bevissthet og bevissthet om språklæringsstrategier. I artikkelens andre del introduserer jeg hovedprinsippene i flerspråklighetsdidaktikken, gir eksempler på hvordan elevene kan reflektere over språk og språklæring i språkfagene og argumenterer for at økt vekt på metakognisjon i og på tvers av språkfagene er en nøkkel til bedre språkkompetanse hos fremtidige elever. Dette krever imidlertid et sterkere samarbeid mellom språkfagene i skole, lærerutdanning og forskning.

Author Biography

Åsta Haukås, Universitetet i Bergen

Institutt for fremmedspråk, førsteamanuensis

Published

2014-09-24

How to Cite

Haukås, Åsta. (2014). Metakognisjon om språk og språklæring i et flerspråklighetsperspektiv. Acta Didactica Norge, 8(2), Art. 7, 16 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1130

Issue

Section

Articles