The future of literary texts in the L3 classroom
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1133Emneord (Nøkkelord):
bruk av litterære tekster i fremmedspråkundervisning og læringSammendrag
What will the L3 classroom look like in the future? In the debates about foreign language (FL) educational politics and methodology, little has been said about literature. Still, it is my claim that the question of literature is intrinsically related to fundamental FL issues such as aims, content and methods. To ask whether the L3 classroom of the future will include literary texts is therefore also to ask about the future disciplinary identity of the foreign languages. The present article investigates the use of literature in foreign language teaching and learning, and provides a kind of “thick description” that comes from mapping the question within a broader context. I start with the main didactic and epistemic perspectives on the use of literary texts within the field of foreign languages (FL) itself. These perspectives from within will be amplified by introducing what I have termed two competing discourses of literature and education (“literature as suppressive” and “literature as suppressed”), and by showing how they can be related to FL teaching and learning. These are in turn framed within the macro perspective of educational philosophies and the functions of school in society. Finally, I will consider the specific Norwegian case, with a particular focus on the L3 subject curriculum of the last curricular reform (LK06), and its consequences for the use of literary texts.Nedlastinger
Publisert
2014-10-06
Hvordan referere
Olsbu, I. (2014). The future of literary texts in the L3 classroom. Acta Didactica Norge, 8(2), Art. 10, 18 sider. https://doi.org/10.5617/adno.1133
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.