Fellesskap i oppløysing? Differensieringspraksis på 6.trinn
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1491Emneord (Nøkkelord):
Nøkkelord, Tilpassa opplæring, nivådifferensiering, deltakarstrukturarSammendrag
Tilpassa opplæring er eit politiske omgrep som i seinare år er løfta fram i utdanningspolitiske styringsdokument og i den pedagogiske retorikken. For å kunna tilby tilpassa opplæring tek lærarane i bruk ulike differensieringsmåtar. Målet med den studien er å få tak i sentrale differensieringsmåtar, analysera og drøfta korleis dei regulerer kven av elevane som får tilgang til kva for eit innhald og fellesskap. Kven som møtest og kva dei er saman om, handlar og om kvalifisering til vidare utdanning og utviklinga av samfunnet.
Artikkelen viser at lærarane er opptekne av nivådifferensiering. Utgangspunktet for differensieringa er evnene til elevane. Elevane blir dela inn i to kategoriar: i flinke og svake elevar. Kategoriplasseringa definerer og legitimerer i neste omgang tilgang til fellesskap og innhald i alle teoretiske fag. Nivådifferensieringa trer fram på mange måtar i skulekvardagen, den får organisatoriske uttrykk, verkar saman med dei pedagogiske støttesystema og smyg seg inn som strukturar i samla klasse og deler klasserommet. Differensieringstiltak som på den eine sida skal støtte læringa og gi elevar tilpassa opplæring, fører til tap av meining og færre mulegheiter for deltaking i fellesundervisninga for elevar som blir vurderte til å vera svake. Tiltaka som blir sette i verk for desse elevane verkar saman og forsterkar kvarandre og regulerer deltaking i andre fag og fungerer som ”wires in a birdcage”.
Nøkkelord: Tilpassa opplæring, nivå differensiering, deltakarstrukturar
Abstract
Adapted learning is a core concept on the political educational level and in the rhetoric of pedagogy. Teachers differentiate their teaching to offer adapted learning. The aim of this study is to come to an informed understanding of teachers’ differentiating practices and to analyse and discuss how these practices regulate access to subjects and communities. This regulation has consequences for pupil’s qualifications, further education and for their social development.
The article shows that differentiation practices are based on ability. The pupils are divided into two categories, the clever and the weak, and the category defines and legitimizes access to community and content. The differentiating takes many forms during the school day, works together with the pedagogical systems for support while at the same time it divides the classroom. Initiatives that are supposed to support learning and offer the pupils adopted learning lead to loss of meaning and reduced possibilities for participation for pupils that are categorized as weak. Initiatives that are carried out to meet the pupil’s needs reinforce each other and limit participation in other subjects as well. In practice they function like “wires in a birdcage”.
Keywords: Adapted learning, differentiating based on ability, structures of participation
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.