Teach First Norway - who joins and what are their initial motivations for teaching?
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.2512Emneord (Nøkkelord):
Alternative teacher education, teaching, teachers, motivation, careers, Teach FirstSammendrag
Motivasjon for å undervise er et tema som er mye diskutert i offentlige debatter og i forskningslitteraturen. Grunnen til dette er at læreres profesjonelle motivasjon har vist seg å påvirke elevenes motivasjon, læreres tilfredshet i jobben, fravær og turnover i læreryrket, samt rekruttering av nye lærere. Alternative lærerutdanninger som tilbyr en raskere vei inn i læreryrket har i de senere årene blitt etablert, både i Norge og internasjonalt. Denne studien undersøker om den profesjonelle motivasjonen til kandidater som rekrutteres til disse programmene har spesielle kjennetegn. Artikkelen undersøker både motivasjon for undervisning og motivasjon for å delta i det alternative lederopplærings- og lærerutdanningsprogrammet Teach First Norway. Datamaterialet består av spørreskjemadata og intervjudata fra ett kull (N=13) Teach First Norway-kandidater. Basert på spørreskjemadata ble det utført en klyngeanalyse som fant tre motivasjonsprofiler: “Lav altruistisk motivasjon”, “Interesse for undervisning” og “Høy altruistisk motivasjon”. Ved hjelp av kvalitative intervjuer ble motivasjonsprofilene utdypet. Resultatene viser at samspillet mellom deltakernes ulike motivasjonsfaktorer er kompleks og unik. Det stereotype bildet av en Teach First Norway-kandidat som bruker programmet som et springbrett inn i lederstillinger i næringslivet nyanseres som følge av funnene.
Nøkkelord: alternativ lærerutdanning, motivasjon for å undervise, karriere, Teach First Norway
Abstract
Teacher motivation is a widely discussed topic in public debates and educational research literature. Prior research has found that teachers’ professional motivation impacts students’ motivation, teachers’ professional satisfaction, teacher absenteeism and turnover, as well as the recruitment of new teachers. Recently, the introduction of alternative teacher education programmes has provided a faster way into the teaching profession. This study investigates specific characteristics of the professional motivations of candidates recruited to these programmes. The article reports both the motivations for teaching and reasons for attending the alternative teacher education programme Teach First Norway (TFN). For descriptive purposes a cluster analysis was performed based on survey data from one cohort (N=13) of TFN candidates. Three motivational profiles emerged: ‘low altruistic motivation’, ‘high interest in teaching’ and ‘predominant altruistic motivation’. The profiles were further explored through qualitative interviews. The results show that the interplay between participants’ motivations is complex and unique. The stereotypical image of a TFN candidate that uses the programme as a springboard into management positions in businesses becomes more nuanced as a result of these findings.
Keywords: alternative teacher education, motivations to teach, careers, Teach First
Referanser
Se referanseliste i hoveddokumentet
Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.