Helga Eng lecture 2015: What is a teacher in the 21st century and what does a 21st century teacher need to know?
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.2647Emneord (Nøkkelord):
teacher education, professional knowledge, social and technological change, globalisationSammendrag
Abstract
There is now almost universal recognition around the world that 'teaching matters' and that the quality of teaching is crucial in social and economic development. However, there has been remarkably little change in the ways in which teachers' work is constructed and the ways in which teachers are educated for a lifetime of preparing young people for their future worlds. In this paper Ian Menter reflects on debates about the nature of teaching and teacher education in order to challenge much of the dominant thinking, suggesting that such thinking is often driven by ideology and prejudice rather than by careful deliberation or by the use of research evidence. His conclusion is that there are important underlying values that can be traced through the history of teaching which may now be more important than ever, but that the ways in which these values are embodied in the work of contemporary teachers are in need of major reconsideration.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.