«[…] en enkel og saklig innføring i norsk språkhistorie» Språkhistorie som norskdidaktisk emne – et faghistorisk utsyn

Forfattere

  • Stian Hårstad Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.2852

Emneord (Nøkkelord):

språkhistorie-didaktikk, språkdidaktikk, språkhistorie, norskdidaktikk

Sammendrag

Artikkelen tar for seg språkhistorie som norskdidaktisk emne i et faghistorisk perspektiv. På grunnlag av en lang rekke styringsdokumenter (læreplaner og studieplaner) og fagdidaktisk og disiplinfaglig litteratur undersøkes hvordan språkets historiske dimensjoner har blitt tematisert som kunnskapsområde. Et hovedfunn i denne gjennomgangen er at det historiske (eller historiserende) lengdesnittet har vært til stede gjennom hele 1900-tallet og fortsatt finnes i gjeldende læreplan – om enn med temmelig varierende vektlegging og detaljering. Læreplanene har i stor grad overlatt til praktikerne (lærerne og lærerutdannerne) å avgrense hva de språkhistoriske emnene skal romme. Litteraturanalysen viser videre at den didaktiske refleksjonen på dette feltet bare unntaksvis har kommet på trykk, og denne begrensete språkhistorie-didaktiske debatten må forstås på bakgrunn av tilstanden i forsknings- og studiefaget.

Nøkkelord: språkhistorie-didaktikk, språkdidaktikk, språkhistorie, norskdidaktikk

Abstract
This article deals with language history as a didactic topic in the subject Norwegian as L1. On the basis of a wide range of documents (curricula and syllabi) and didactic and disciplinary literature, the article seeks to examine how the historical dimensions of language have been treated as an area of knowledge. A main finding is that the historic (or historicizing) perspective has been present through the entire 20th century and still can be found in the current curriculum – though the emphasis and itemization have varied significantly. The curricula have largely entrusted the practicians (the teachers and teacher educators) with the powers to delineate the language history topics. The research review further shows that the didactic reflections within this field only sporadically have appeared in print, and this limited didactic discussion of language history must be understood on the background of the condition of the discipline.

Keywords: language history didactics, language didactics, language history, didactics of Norwegian as L1

Forfatterbiografi

Stian Hårstad, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Førsteamanuensis ved Institutt for språk og litteratur

Nedlastinger

Publisert

2016-09-22

Hvordan referere

Hårstad, S. (2016). «[…] en enkel og saklig innføring i norsk språkhistorie» Språkhistorie som norskdidaktisk emne – et faghistorisk utsyn. Acta Didactica Norge, 10(3), Art. 9, 17, sider. https://doi.org/10.5617/adno.2852

Utgave

Seksjon

Artikler