Representing to learn in science education: Theoretical framework and analytical approaches
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.4722Emneord (Nøkkelord):
scientific literacy, representations, classroom researchSammendrag
Abstract
Being able to engage with science representations, such as graphs, drawings, animations, gestures and written and verbal texts lies at the heart of scientific literacy. This article introduces the design-based research project Representations and Participation in School Science (REDE), which aims to investigate new aspects of how representations create learning and teaching opportunities in school science in lower and secondary school. It does so by scrutinising the role of representations in three areas of science education: the learning of science content, socio-scientific issues (SSI) and the nature of science. Central to the REDE project is the development of teaching designs whereby students’ and teachers’ engagement with various forms of representations are at the core of learning activities. The teaching designs are developed by teachers together with the researchers in REDE and are tested by the teachers and their students at three partner schools. In this article, we outline the theoretical framework of the project, which is based on scientific literacy and the notion of a ‘third space’. We also introduce the design principles that inform the development of the teaching designs, as well as the two main analytical approaches that we use to analyse students’ and teachers’ engagement with science representations: multimodal analysis and interaction analysis. Finally, we illustrate the potential of the theoretical framework, the design principles and the multimodal analysis in contributing to the investigations in REDE. We do so by presenting and discussing analyses of three empirical cases from classrooms where students worked with teaching designs that focus on representations.
Keywords: scientific literacy, representations, classroom research
Læring i naturfag gjennom fokus på representasjoner: teoretisk rammeverk og analytiske tilnærminger
Sammendrag
“Scientific literacy” og naturfaglig allmenndannelse innebærer å mestre bruk av ulike representasjoner som grafer, tegninger, animasjoner og skrift. Artikkelen introduserer forsknings – og utviklingsprosjektet Representasjon og deltakelse i naturfag (REDE), som har som mål å undersøke og utvikle nye praksiser med fokus på bruk av representasjoner på ungdoms- og videregående trinn i norsk skole. REDE skal utvikle kunnskap og undervisningsressurser innen tre områder: begrepslæring, læring gjennom arbeid med sosiovitenskapelige spørsmål (SSI) og læring om naturvitenskapens egenart. Den design-baserte forskningen i REDE skal støtte utviklingen av aktiviteter som har fokus på representasjoner. Undervisningsoppleggene er utviklet i samarbeid mellom forskere og lærere, og prøves ut på tre partnerskoler. I denne artikkelen beskrives det teoretiske rammeverket i prosjektet, hvor begrepene scientific literacy og det “tredje rom” står sentralt. Videre introduseres designprinsippene som ligger til grunn for utviklingen av undervisningsoppleggene, etterfulgt av en beskrivelse av to sentrale analytiske tilnærminger i REDE: multimodal analyse og interaksjonsanalyse. Avslutningsvis illustreres mulighetene som ligger i rammeverket ved hjelp av empiriske eksempler hentet fra tre klasseromssituasjoner der ulike undervisningsdesign ble implementert av lærere og elever.
Nøkkelord: naturfaglig literacy, representasjoner, klasseromsforskning.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.