Gehørtrening og læring
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.6992Emneord (Nøkkelord):
trinnsang, notelesing, melodiforståelse, lærerstudenterSammendrag
I artikkelen presenteres en undersøkelse blant en mindre gruppe lærerstudenter av utbyttet av en utbredt gehørmetode innenfor musikkundervisning. Studenter i lærerutdanningen har i en årrekke fått undervisning i trinnsang for å lettere kunne lese noter og forstå melodiske mønstre. Denne undersøkelsen avdekker hvor effektiv gehørmetoden som brukes er, og hvor mye øving som skal til for å få fremgang. To studentgrupper var med i undersøkelsen. Én gruppe fikk undervisning i gehørmetoden, den andre ikke. Funn fra tidligere studier tyder på at denne metoden er effektiv i korsammenheng. Resultatene, målt gjennom pre- og posttest i notelesing og diktat, viser at lærerstudenter som øver til sammen cirka 1000 minutter i en periode over 7 måneder opplever å lese noter bedre og oppfatte tonetrinn lettere.
Nøkkelord: trinnsang, notelesing, melodiforståelse, lærerstudenter
Ear training and learning outcome
Abstract
This article presents a study among a smaller group of teacher students on the outcome of a widespread ear training method used in music education. For many years, students in teacher education have learned numerical sight-singing in order to facilitate score reading and understanding of melodic patterns. This study is about measuring how effective this method is, and how much practice is required in order to attain progress. Two relatively similar student groups were included in the survey. One group had ear training, the other did not. Findings from earlier studies indicate that this method is effective in choirs. The results from this study, measured in a pre- and a post-test in score reading and melodic dictation, show that teacher students who practice around 1000 minutes over a 7-month period, are more fluent and accurate in score reading and the ability to recognize melodic patterns.
Keywords: numerical sight-singing, score reading, melody recognition, teacher students
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.