Rammefaktorenes betydning for opplæringen i de praktisk-estetiske fagene - en casestudie

Forfattere

  • Asle Holthe Høgskolen i Bergen
  • Oddrun Hallås
  • Eldbjørg Tveitevåg Styve
  • Njål Vindenes

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1118

Emneord (Nøkkelord):

implementering, rammefaktorer, kunst og håndverk, mat og helse, kroppsøving, musikk og praktisk-estetiske fag.

Sammendrag

Kunnskapsløftet har til hensikt å bidra til at det gjennomføres systemendringer i grunnopplæringen. Formålet med denne artikkelen er derfor å undersøke hvordan ulike rammefaktorer påvirker skolens tilrettelegging av opplæringen i de praktisk-estetiske fagene på 6. trinn. Studien er en sammenlignende casestudie. Data ble samlet inn på to barneskoler og inkluderer observasjoner, intervjuer og dokumenter. Resultatene viser at spesielt skolens forståelse av det pedagogiske rammesystemet og hvordan skolen utnytter handlingsrommet knyttet til de administrative rammene og de ressursmessige rammene kan forklare hvordan den enkelte skolen tilrettelegger opplæringen i de praktisk-estetiske fagene. Resultatene viser også hvordan tilretteleggingen varierer mellom skolene. Videre viser funnene at de praktisk-estetiske fagene i liten grad er prioritert i skolens implementering av Kunnskapsløftet. Artikkelen diskuterer også hvordan rammefaktorene påvirker kvaliteten i opplæringen i de praktisk-estetiske fagene.

Forfatterbiografi

Asle Holthe, Høgskolen i Bergen

Avdeling for lærerutdanning. Førsteamanuensis.

Nedlastinger

Publisert

2013-06-27

Hvordan referere

Holthe, A., Hallås, O., Styve, E. T., & Vindenes, N. (2013). Rammefaktorenes betydning for opplæringen i de praktisk-estetiske fagene - en casestudie. Acta Didactica Norge, 7(1), (Art 13, 19 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1118

Utgave

Seksjon

Artikler