Rammefaktorenes betydning for opplæringen i de praktisk-estetiske fagene - en casestudie
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1118Emneord (Nøkkelord):
implementering, rammefaktorer, kunst og håndverk, mat og helse, kroppsøving, musikk og praktisk-estetiske fag.Sammendrag
Kunnskapsløftet har til hensikt å bidra til at det gjennomføres systemendringer i grunnopplæringen. Formålet med denne artikkelen er derfor å undersøke hvordan ulike rammefaktorer påvirker skolens tilrettelegging av opplæringen i de praktisk-estetiske fagene på 6. trinn. Studien er en sammenlignende casestudie. Data ble samlet inn på to barneskoler og inkluderer observasjoner, intervjuer og dokumenter. Resultatene viser at spesielt skolens forståelse av det pedagogiske rammesystemet og hvordan skolen utnytter handlingsrommet knyttet til de administrative rammene og de ressursmessige rammene kan forklare hvordan den enkelte skolen tilrettelegger opplæringen i de praktisk-estetiske fagene. Resultatene viser også hvordan tilretteleggingen varierer mellom skolene. Videre viser funnene at de praktisk-estetiske fagene i liten grad er prioritert i skolens implementering av Kunnskapsløftet. Artikkelen diskuterer også hvordan rammefaktorene påvirker kvaliteten i opplæringen i de praktisk-estetiske fagene.Nedlastinger
Publisert
2013-06-27
Hvordan referere
Holthe, A., Hallås, O., Styve, E. T., & Vindenes, N. (2013). Rammefaktorenes betydning for opplæringen i de praktisk-estetiske fagene - en casestudie. Acta Didactica Norge, 7(1), (Art 13, 19 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1118
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
Innhold publisert
i tidsskriftet Acta Didactica er - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
- Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering og oppgi en lenke til lisensen.
- Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
- Ingen bearbeidelser: Du kan ikke distribuere bearbeidete versjoner av materialet.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Acta Didactica aksepterer følgende vilkår:
- Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Acta Didactica rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-ND-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Acta Didactica krediteres. Lisensen tillater ikke publisering av bearbeidede versjoner av artikkelen.
- Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Acta Didactica, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Acta Didactica kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres digitalt i Acta Didactica.