Modeller i kjemiundervisning - et eksempel på hvordan de kan bidra til læring og feillæring

Models in chemistry education- an example of how they can contribute to learning and mislearning

Forfattere

  • Heidi I. Saure NLA Høgskolen, Bergen
  • Nils-Erik Bomark Universitetet i Agder
  • Monica Lian Svendsen Universitetet i Agder

DOI:

https://doi.org/10.5617/nordina.8363

Sammendrag

Vi diskuterer bruken av analogimodeller i naturfagundervisning og bruker eksempler fra en nettbasert læringsressurs. Vi har gjennomført et undervisningsopplegg for en gruppe elever på 7. trinn og en gruppe naturfagstudenter, der hovedtemaet er bruken av modeller i kjemiundervisning. Vi har først og fremst studert effekten av en analogimodell (viftemodellen) som skal fremme forståelse for molekylegenskaper, og modellen er brukt i forbindelse med et elevforsøk om papirkromatografi. Våre resultater indikerer at analogimodeller kan vere nyttige læringsverktøy for å fremme forståelse av abstrakte begreper og fenomener som ikke kan observeres direkte, men at modeller samtidig kan bidra til misforståelser blant elever dersom de ikke brukes på en god nok måte. Disse funnene stemmer overens med andre studier. Respondentenes kunnskaper om molekylegenskaper ser ut til å øke etter deltagelsen i undervisningsopplegget, men begge respondentgruppene viser til feil molekylegenskaper når de skal forklare papirkromatografiforsøket. Transkriberte samtaler og modeller som respondentene selv har laget indikerer at disse misforståelsene har blitt forsterket av analogimodellen som de arbeidet med i undervisningsopplegget.  Basert på funnene i studien vår gir vi noen råd for hvordan man kan arbeide med analogimodeller i undervisningen.  

Forfatterbiografier

Heidi I. Saure, NLA Høgskolen, Bergen

Heidi I. Saure er førsteamanuensis ved NLA Høgskolen, Avdeling for lærerutdanning, campus Bergen

Nils-Erik Bomark, Universitetet i Agder

Nils-Erik Bomark er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, institutt for naturvitenskap.

Monica Lian Svendsen, Universitetet i Agder

Monica Lian Svendsen er førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, institutt for naturvitenskap. Hun er kjemiker med interesse for formidling.

Nedlastinger

Publisert

2021-04-28

Utgave

Seksjon

Articles