Modeller i kjemiundervisning - et eksempel på hvordan de kan bidra til læring og feillæring
Models in chemistry education- an example of how they can contribute to learning and mislearning
DOI:
https://doi.org/10.5617/nordina.8363Sammendrag
Vi diskuterer bruken av analogimodeller i naturfagundervisning og bruker eksempler fra en nettbasert læringsressurs. Vi har gjennomført et undervisningsopplegg for en gruppe elever på 7. trinn og en gruppe naturfagstudenter, der hovedtemaet er bruken av modeller i kjemiundervisning. Vi har først og fremst studert effekten av en analogimodell (viftemodellen) som skal fremme forståelse for molekylegenskaper, og modellen er brukt i forbindelse med et elevforsøk om papirkromatografi. Våre resultater indikerer at analogimodeller kan vere nyttige læringsverktøy for å fremme forståelse av abstrakte begreper og fenomener som ikke kan observeres direkte, men at modeller samtidig kan bidra til misforståelser blant elever dersom de ikke brukes på en god nok måte. Disse funnene stemmer overens med andre studier. Respondentenes kunnskaper om molekylegenskaper ser ut til å øke etter deltagelsen i undervisningsopplegget, men begge respondentgruppene viser til feil molekylegenskaper når de skal forklare papirkromatografiforsøket. Transkriberte samtaler og modeller som respondentene selv har laget indikerer at disse misforståelsene har blitt forsterket av analogimodellen som de arbeidet med i undervisningsopplegget. Basert på funnene i studien vår gir vi noen råd for hvordan man kan arbeide med analogimodeller i undervisningen.
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).