Jødedomsundervisning i fagfornyelsen: Minoritetsreligioner i dybdelæringens æra
DOI:
https://doi.org/10.5617/pri.10368Sammendrag
I den nye læreplanen for KRLE (LK20) nevnes religioner og livssyn eksplisitt ved navn i mye mindre grad enn tidligere, noe flere har uttrykt uro for at vil føre til at minoritetsreligioner og -livssyn blir ignorert i undervisningen. I lys av dette ser jeg på hvordan jødedom har blitt undervist i i norsk og nordisk religions- og livssynsundervisning, for så å utforske om og hvordan LK20 og dens vektlegging av dybdelæring kan svare på utfordringene knyttet til jødedomsundervisning. Først finner jeg at selv om det er en bevegelse bort fra eksplisitte, kristne tolkningsrammer, så finnes det fremdeles en implisitt majoritetsdiskurs som bygger på sekulære, postprotestantiske verdier og forforståelser. Dybdelæringens framheving av elevaktiv undervisning og metoder og praksis fra forskning styrer i seg selv ikke unna dette, men vektleggingen av (selv)refleksjon legger til rette for å utforske nettopp forforståelser og posisjonalitet, og kan dermed gjøre majoritetsdiskurser og egne utgangspunkt eksplisitte og til en del av undervisningen.
Nøkkelord: Fagfornyelsen, LK20, dybdelæring, jødedomsundervisning, store idéer
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Innhold publisert i utgaver av tidsskriftet Prismet utgitt før 2017 er beskyttet av Lov om opphavsrett til åndsverk (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2). Dette betyr at tekst og bilder publisert i disse årgangene av tidsskriftet kun kan deles og re publiseres med skriftlig tillatelse fra forfatter og/eller fotograf.
Fra og med årgang 2017 er innhold i tidsskriftet Prismet - dersom ikke annet er uttrykt - lisensiert gjennom Creative Commons Lisens BY-NC-4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). Dette betyr at innhold kan kopieres, distribueres og spres i hvilket som helst medium eller format, så lenge disse vilkårene er fulgt:
Kreditering: Du må oppgi korrekt kreditering, oppgi en lenke til lisensen, og indikere om endringer er blitt gjort. Du kan gjøre dette på enhver rimelig måte, men uten at det kan forstås slik at lisensgiver bifaller deg eller din bruk av verket.
Ikke-kommersiell bruk: Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
NB: Creative Commons-lisensen gir deg ikke nødvendigvis alle de tillatelser som er nødvendig for din tiltenkte bruk. For eksempel kan andre rettigheter, som reklame-, personvern-, eller ideelle rettigheter, sette begrensninger på hvordan du kan bruke materialet.
Forfattere som publiserer i Prismet aksepterer følgende vilkår:
Forfatter(ne) beholder opphavsretten til artikkelen og gir Prismet rett til første publisering, samtidig som artikkelen blir lisensiert under Creative Commons Lisens BY-NC-4.0. Denne lisensen tillater deling av artikkelen for ikke-kommersielle formål, så lenge forfatteren og første publiseringssted Prismet krediteres.
Forfatteren står fritt til å publisere og distribuere arbeidet/artikkelen etter publikasjon i Prismet, så lenge det henvises til tidsskriftet som første publiseringssted. Innsendte bidrag som er antatt for publikasjon eller som er til vurdering i Prismet kan ikke samtidig være under vurdering for publikasjon i andre tidsskrifter, antologier, monografier eller lignende. Ved å sende inn bidrag aksepterer forfatteren at bidraget publiseres både digitalt og i trykt utgave av Prismet.