• Barnebibler
    Nr 2 (2019)
  • Livsmestring
    Nr 1 (2019)
  • Bredt
    Nr 4 (2018)
  • Religionskritikk
    Nr 2-3 (2018)
  • Flerstemmig og livsnært
    Nr 1 (2018)

    Artiklene i dette nummeret har alle en fellesnevner knyttet til flerstemmighet og livsnærhet. To artikler analyserer nye konfirmantlæreverk og stiller blant annet spørsmål om hvordan bøkene forholder seg til konfirmantenes hverdagsliv og mangfoldet i tradisjon og samfunn. En artikkel handler om elevers erfaringer med skolens religionsfag og viser at mange elever mener dette er et av de viktigste fagene. En annen artikkel utforsker nettopp dimensjoner ved elevers hverdagserfaring og diskuterer hvordan dette kan være en ressurs for undervisning om bærekraftig utvikling innen religionsfaget. Også praksisartiklene i dette nummeret knytter an til flerstemmighet og livsnærhet. Den ene presenterer et opplegg for religionsundervisning som kan betegnes som mangfoldig eller flerstemmig i sin kunnskapsutvikling. Den andre presenterer et kirkelig ungdomsarbeid der livsnærhet er viktig ved at ungdommers egne erfaringer, preferanser og historier preger opplegget.

  • Plan og praksis - barnehage og skole
    Nr 4 (2017)
    I dette nummeret av Prismet vier vi plass til barnehagens nye rammeplan og den nye overordnede delen av skolens læreplan, ved å presentere tema som ble løftet fram i ulike høringssvar og en vurdering av endringene fra utkast til vedtatt plan.
  • Reformasjonsjubileum
    Nr 4 (2016)

    Flere av artiklene i dette nummeret har en tilknytning til reformasjonsjubileet. Per Anders Aas diskuterer i artikkelen «Sentrum og snikksnakk. Luther i bruk – i samfunn og skole» hva som legitimerer Luther og reformasjonsjubileet som tema i samfunn og skole. Er reformasjonens «kjerneinnhold» en indrekirkelig arv eller et allment anliggende? I to praksisartikler blir vi presentert for nyutviklede undervisningsopplegg – Luther Øre i Norge og Re:formation i Danmark – om Luther og reformasjonsjubileet. Videre bidrar Sverre Dag Mogstad med en artikkel om Luthers pedagogiske bidrag og Sigurd Hjelde med en nærlesning av en sentral Luthertekst.

    Ut over Lutherrelaterte artikler rommer dette nummeret en artikkel av Rune Øystese som handler om barns religionsfrihet og religiøs oppdragelse. Marie von der Lippe og Trine Anker står bak en artikkel bygd på intervju med lærere om tematisering av kontroversielle spørsmål – som 22. juli – i skolens religionsundervisning. Boka «Å undervise om religion og livssyn på barnetrinnet» anmeldes og forrige nummers debatt følges opp med en replikk.

    God lesing!

  • Inn i sin tid
    Nr 3 (2015)
  • Kirkelig undervisning da, nå og framover. 50 år med katekettjeneste
    Nr 3 (2019)

    De fleste artiklene dreier seg om utviklingen som har skjedd i og med kirkelig undervisning etter at de første stillingene innen feltet ble opprettet. Det dreier seg om diskusjonen om embete, vigsling eller ordinasjon, om det å ha identitet som kateket eller menighetspedagog, og utfordringer for feltet og personer som har disse stillingene. Det er også gjort et dykk i kateket-foreningens blad gjennom årtiene og sett på hva som drøftes og vektlegges, og peker på interessante trekk i utviklingen. Kateketutdanning gjennom de siste 50 årene og nåværende utdanningstilbud bli presentert, og kompetansebehov og utdanning for framtida blir drøftet. De to siste refleksjonsartiklene behandler begge kirkelig undervisning på et litt helhetsfokuserende nivå. Det trekkes linjer mellom ulike tider og ulike områder innen kirkelig undervisning, endringer som har skjedd og hva de betyr for kirkelig undervisning og for menigheter som helhet. Utvikling i katekettjenestens innhold tematiseres og det formidles en visjon om helhetlig tilnærming til kirkelig undervisning i framtida.

    De tre forskningartiklene er i varierende grad knytta til temaet kirkelig undervisning.