Når «din neste» er et barn – kjærlighet som grunnlag i barnehagepedagogisk praksis

Forfattere

  • Teresa Aslanian Førskolelærer og masterstudent i barnehagepedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus

DOI:

https://doi.org/10.5617/pri.5500

Sammendrag

I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver understrekes det at «I barnehagen er det av stor betydning at barna får oppleve varme og kjærlighet.» (Kunnskapsdepartementet, 2011:12). Men hva innebærer varme og kjærlighet i en barnehagepedagogisk kontekst? Hva kjennetegner barnehagepedagogisk praksis når nestekjærlighet er grunnlaget? Hvordan forenes en fordring om barnehagelæreren som kjærlighetsgiver med barnehagelærerens profesjonalitet? Ved å belyse noen tema som kommer frem i barnehagelæreres praksisfortellinger i lys av blant annet teoriene til Erich Fromm (1956), diskuterer artikkelen kjærlighet i en barnehagepedagogisk kontekst.

Nedlastinger