Didaktiske modeller i lærerutdanningen. En analyse av lærerstudenters praksisrefleksjon

Forfattere

  • Jon Magne Vestøl

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1023

Sammendrag

Denne artikkelen ser nærmere på hvordan lærerstudenter bruker didaktiske modeller i sin refleksjon over egen praksis. Empirien er tekster fra studenter ved praktisk-pedagogisk utdanning ved Universitetet i Oslo. Artikkelen undersøker hvordan studenter anvender didaktiske modeller og hvilken forståelse de har av disse. Jeg er særlig opptatt av om modeller inngår i en konserverende forståelse av praksis eller om de kan inngå i refleksjon som utfordrer praksis. Diskusjonen i artikkelen bygger på synspunkter fra pedagogisk og aktivitetsteoretisk teori. Artikkelen konkluderer med at forholdet mellom praksisopplevelser og modellbruk har mulig konvensjonsforsterkende trekk, men også rommer ansatser til praksisproblematisering og konvensjonsoverskridelse.

Nedlastinger

Publisert

2008-06-06

Hvordan referere

Vestøl, J. M. (2008). Didaktiske modeller i lærerutdanningen. En analyse av lærerstudenters praksisrefleksjon. Acta Didactica Norge, 2(1), (Art. 4, 20 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1023

Utgave

Seksjon

Artikler