Didaktiske modeller i lærerutdanningen. En analyse av lærerstudenters praksisrefleksjon

Authors

  • Jon Magne Vestøl

DOI:

https://doi.org/10.5617/adno.1023

Abstract

Denne artikkelen ser nærmere på hvordan lærerstudenter bruker didaktiske modeller i sin refleksjon over egen praksis. Empirien er tekster fra studenter ved praktisk-pedagogisk utdanning ved Universitetet i Oslo. Artikkelen undersøker hvordan studenter anvender didaktiske modeller og hvilken forståelse de har av disse. Jeg er særlig opptatt av om modeller inngår i en konserverende forståelse av praksis eller om de kan inngå i refleksjon som utfordrer praksis. Diskusjonen i artikkelen bygger på synspunkter fra pedagogisk og aktivitetsteoretisk teori. Artikkelen konkluderer med at forholdet mellom praksisopplevelser og modellbruk har mulig konvensjonsforsterkende trekk, men også rommer ansatser til praksisproblematisering og konvensjonsoverskridelse.

Published

2008-06-06

How to Cite

Vestøl, J. M. (2008). Didaktiske modeller i lærerutdanningen. En analyse av lærerstudenters praksisrefleksjon. Acta Didactica Norge, 2(1), (Art. 4, 20 sider). https://doi.org/10.5617/adno.1023

Issue

Section

Articles