Tradisjonalisme og faktaorientering blant historielærere? Utvelgelsesprosesser for læreverk i historie i videregående skole: en pilotundersøkelse
DOI:
https://doi.org/10.5617/adno.1083Keywords:
Prosesser og kriterier for utvelgelse av læreverk, historie, kriterier for utvelgelseAbstract
Denne artikkelen rapporterer fra en pilotstudie av utvelgelsesprosesser og kriterier som benyttes i valg av læreverk i historie i videregående skole. Problemstillingene som belyses er følgende: Hvilke prosesser settes i gang når nye læreverk skal velges i de 18 videregående skolene på Agder? Hvilke kriterier benyttes for dette valget? Hvorfor ble det foretrukne læreverket valgt? Materialet som er brukt i artikkelen er tilbakemeldinger fra de 18 videregående skolene på Agder som har historie som studieforberedende fag. En sammenligning med landet for øvrig gjøres med utgangspunkt i Cappelen Damms oversikt over de ulike historieverks markedsandeler. På landsplan er det eldste verket fra Cappelen (”gamle” Cappelen) og Tidslinjer like store, mens på Agder har ”gamle” Cappelen over 40 % av markedet, og Tidslinjer og Portal ligger likt - under 30 % hver. Tre skoler har valgt to læreverk, men ikke for bruk i samme klasse. Utvelgelsesprosessene varierer i grundighet, og lærerne er enerådende i prosessen. Kriteriene for valg varierer fra lengre kriterierekker til tradisjon som eneste kriterium. Fem skoler nevner læreplanen som kriterium, ni har elevens opplevelse av læreverket som fokus og åtte skoler bruker forlagenes nettportaler. Undersøkelsen samstemmer på de fleste felt med Agnete Bueies funn fra 2002, men viser sterkere innflytelse fra forlagenes nettportaler og dokumenterer erfaringsbaserte valgprosesser på skoler som bruker flere læreverk. Tradisjonskriteriet synes å stå relativt sterkt på Agder, mens læreplanen som kriterium synes å stå relativt svakt, noe som indikerer at sentrale intensjoner om en læreplanstyrt skole har begrenset gjennomslag i forhold til valg av lærebok.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Content published in Acta Didactica is - unless otherwise is stated - licensed through Creative Commons License BY-NC-ND 4.0. Content can be copied, distributed and disseminated in any medium or format under the following terms:
Attribution: You must give appropriate credit and provide a link to the license
Non-Commercial: You may not use the material for commercial purposes.
No derivatives: If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
No additional restrictions: You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notice: No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
Authors who publish in Acta Didactica accept the following conditions:
Author(s) retains copyright to the article and give Acta Didactica rights to first publication while the article is licensed under the Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0. This license allows sharing the article for non-commercial purposes, as long as the author and first publishing place Acta Didactica are credited.
The author is free to publish and distribute the work/article after publication in Acta Didactica, as long as the journal is referred to as the first place of publication. Submissions that are under consideration for publication or accepted for publication in Acta Didactica cannot simultaneously be under consideration for publication in other journals, anthologies, monographs or the like. By submitting contributions, the author accepts that the contribution is published online in Acta Didactica.